Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

459

На основу свега тога може се закључити: да се дете у своме поиашању држи извесних убеђења која'ио каткад нису правидна. Задатак васпитача мора се састојати у томе, да се упозна са погледима детета, да сазна чега се држи у својим резоновањима, чиме објашњава овај и онај поступак а за тим потрудити се да се његови нетачни погледи промене, дати му могућност да се промени његово становиште, дати му сталну основу за његово суђење о умесности и неумесности. Само при нувању свега тога дисципллна може донети жељене резултате. Жколска дисциплина. Најновија испитивања из области дечје психодогије бацају светлост на многа питања практичне иедагогике. Претходна иснитивања дају много материјала како васпитач треба да ноступа кад се ствар тиче владања ученика. Ниже наведена ствар имала је за цељ да објасни дечје погледе о школско.ј управи. Занимљиво је било сазнати од самих ученика како они гледају на учитеља, на његове начиие за одржавање извесног поретка у разреду. Овај случај био је испричан 3005 које ученика које ученица. „ Једном кад је учитељица била изазвата из разреда — на разговор са неком дамом — деца су у разреду подигла ларму. Кад се учитељица вратила није могла да сазна ко је лармао и казнила је цео разред да остане после часова." Деца су имала да одговоре да ли она ту казну ематрају за умесну или не и из којих разлога. Велики део деце 66°/ 0 дечака и 72°/ 0 девојчица нашли су да је казна потпуно умесна и само 32% дечака и 27°/ 0 девојчица сматрали су да је неумесна. 2°/ 0 дечака и 1% девојчица нису одговорили. У опште девојчице су више склоне да то сматрају за ■ умесно, а млађа деца ређе сматрају да је то неумесно, него старија; број последњих, почев од 7 па до 16 година, знатно се увећава. Деца прве групе т. ј. која казну сматрају за умесну мотивишу то тиме, што учитељици није било могуће да сазна непослушне и према томе како криви тако и прави морали су сносити казну. То су мишљење исказали 64°/ 0 дечака и 60% девојчица. Други 20% дечака и 34% девојчица говорили су да је казна умесна пошто ученици и ученице нису лепо поступили према учитељици кад нису казали оне који су лармали. По свој прилици овде долазе деца која сматрају за дужност да се изда кривац. Трећи гледају на казну као средство за поправку, мислећи да она служи као поука за у будуће. Што се тиче мањине, који сматрају казну као незаслужену, то овде долазе старија деца. При томе, већина те групе сматра као неумесно кажњавати цео разред због преступа њих неколико. Десетогодишња девојчица вели: „Ја мислим да учитељи не поступају добро кад казне цео разред, пошто неумесно казне једне за погрешке других." Једанаесто-