Prosvetni glasnik
НАУКА Ж НАОТАВА
475
Јама ручним радом се ученици не сиедијалишу ни у којем занату у основ. школл, јер је то посао техничких и занатских школа. И женске школе изложиле су платнарске радове, и радове из шивења, као: рекле, кошуљице, сукње, стежнике (корсаж) итд. У једној свешчици находе се цртежи, који претходе изради ових предмета. То је добро; али свима овим вежбањима ми бисмо учинилиједну примедбу, а та је: што су димензије врло мале, те ти радови више личе да су намењени луткама него деци. Како се нама чини, боље би било ове радове израђивати у природној величини. Таквим поступком боље би се сазнао начин рада, јер би се проба чинила на којем детету, а то би дало могућности да се изврше потребне оправке пре потпуног довршења посла. С друге стране, оваквим радом настава женског рада имала би и моралне вредности, јер би се израђевинама могле одевати оне ученнце, које су израдиле дотични предмет, или би се то пеклањало сиромашним девојчицама, као што се то у Фралцуској практикује. По нашем мишљењу, ево шта би требало учинити, па да се побољша настава у руским школама: 1.) Дати обавезност настави џсторије и географије и завести их у свима школама у Русији; 2.) Утврдити један основни програм из физике и ириродних наука, чија би аримена обухватила једну серију иростих оиита, корисних за будуКе земљораднике; 3.) Установити свугде мале школске музеје (који су у ЈРусији врло реткиЈ ио угледима који су иредстављени на изложби; 4.) Побољшати наставу слободноручног цртања, коме се, у руским основним школама, не иоклања довољна иажња; 5.) Утврдити и ојачати наставу иевања у основ. школама, и у нормалним школама ирииремити наставнике за иредавање тог иредмета; 6.) Настави ортографије дати мање времена, а нарочито се старати о интелектуалном разви&у ученика иомоДу изабране и леио изложене лектире; 7.) Боље уиутити женски ручни рад, како би младим девојчицама то корисно иослужило у домаЛем животу. С Француског Драг. М. 'Еосић учитељ. (СВРШЖКЕ СЕ)