Prosvetni glasnik

482

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

А ево и мишљења Херберта Сиенсера. Он говори, да данашњи Енглези далеко заостају за својим предима, како по узрасту, саставу тела, тежини и снази истога, тако и но моћима одупирања у болестима, а то је све производ сувременог шкодовава у свима енгдеским шкодама, које доводи васиитанике до највећег степена напрезања и претоварености. Интересни су даље, с те тачке гледишта, опити, које су чинили АлФред Бине и Шарл Ханри. Ти су опити јасно показали, да умна претовареност има као непосредно сдедство — опадање тежине тела детињег. Позната су, осим тога, непосредна проматрања, која казују да за време школског распуста пораст дечји напредује енергичније но у само школско време. Узрок те појаве скривен је, по мишљењу горе поменутог Физиолога Моса, у томе, што, прво, као познат из опште Физиологије, Факат, да усиљена радња мозга условљава, као и код сваког другог органа, ко.ји ради, усиљени прилив крви у мозак, због чега се осталим органима крв умањује више него обично; и друго, како су показали опити, мишићи, тако рећи, испољују саучешће према преоптерећеном мозгу, шиљући му део свога хранљивога материјала (беланчевине), а, због тога, разуме се, они сами страдају. Као допуну свему реченоме, да додамо још и то, да претерано умно или физичко напрезање новлачи за собом бесаниду, која опет на свој начин, изнурава тело и душу. Занимљиви су опити чињени по том питању у Италији. Познато је, да животиње и људи могу доста дуго живети без хране. Тако, на пример, некоји пси или мачке могу гдадовати и по два до три месеца. Ну ако се оскудица хране или глад подноси мање више без веће штете, оскудица сна или неспавање не може се дако издржати без ведике опасности. Опит талијанских научара показује, да су пси, дишени могућности спавања, угинуди четврти пети дан. И на тај начин, организму, који расте треба с једне стране кретања н то кретања не само једних скелетних мишића, но свију у опште мишића теда, а с друге стране, претеран рад и наиор води ка претоваривању и умору, који опет на свој начин изазивају непријатне посдедице. Јасно је из свега, да је неопходно нужно одржавати умереност у посду. Ну овде не може бити једне одређене мере за све. Свакоме је нужна своја мера. И ето зашто се јавља питање о начинима одређивања потребне мере за сваку индивидуу одедито. Иосле дугога размишљања о томе питању, амерички је се педагошки комитет оддучио, да засгане на средствима, која се употребљују у науци, нознатој под именом антропометрија, а тако исто и на специјадним средствима, коЈа је изнашао Мак-Доналд. По најновијој шкодској системи, која је уведена у Сједињеним Државама, сваки ће педагог и васпитач бити дужан непрекидно проучавати све своје васпитанике помоћу именованих средстава и користити се ре-