Prosvetni glasnik

106

ПРОСВВТНИ ГЛАСНИК

(3'/ 2 пре и 3 после подне). Но, за свако одстунање у програмима и времену школ.. рада потребно је иматн и одобрење од центрадне школске управе.

Табл. I. Дневни часови рада у ооновним школама (програм од 29. новембра 1894).

ДНЕВНИ

РА Д

ПОДЕЉЕН

НЕПОДЕЉЕН 1

ПРЕ

по

1 ПРВА

ОДМОР

ДРУГА

ПОДНЕ

ПОДНЕ

јЛЕКЦИ-

ИДОРУ-

Л.ЕКЦИ-

ЧАСОВИ

ЧАСОВИ

1 ЈА

ЧАЕ

ЈА

Нижи течај (I, Н и III разред) ■ ■ •

2

2

2

1

2

Виши течај (IV и V разреду) ....

3

2

2\/ 2

1

2

Дечија забавишта у погледу рада слободнија су, и сваког радног дана отворена су 7 ча,сова, и то пре подне 4, а по подне 3 часа. Но, деца из удаљених домова могу све време од 8 до 5 проводити у школи, и свој подневни оброк подмирити под надзором наставница у [самој школи. Прибори за наставу у обема школама, у основној и дечијем забавишту (у овоме и прибор за извођење разних дечијих игара), свагда су довољним бројем у кабинетима заступљени, тако, да се у томе погледу никада не осећа уштрб у настави. У опште се можс рећи, да је у талијанским школама свагда целокупна наставна пажња обраћена на очигледност у извођењу исте, у колико .је то и могуће извести. Али особито пада у очи настава у њиховим елементарним школама, када је доиста и прва потреба малог васпитаника упознати са идејама што речима одговарају. У прва два разреда нижег течаја настава ја сведена на буквар, читанчицу, рачуницу, веронауку и елементе других наука. Уџбеници су за поједине предмете у опште врло методички удешени, али што нарочито на себе обраћа пажњу, то су прве лектире, што се ученицима дају после изученог буквара. Полазећи од неизбежних моралних савета и тенденциозних приказивања сличица из божанственог дечијег живота, и пролазећи кроз патриотске нричице и описивања обичаја и лшвота, школски аутори са истим педагошким смером пуштају се и у уношење извесних вежбања, чија се употреба нарочито ставља у дужност учитељима, па и матерама, само да би се до што бољих резултата у васпитању дошло.