Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАБА

107

Та вежбања почињу износећи вајелемеитариија знања из природних наука. почев од самога себе, па улазе у природу кроз најближе и најонштије јединке, и иродиру даље у васељену.' Начин увођења васпитаника у познавање појединих ствари веома је упутан, и даје му могућлости да од речи дако предази иредметима, истичући му нарочито новије и новнје техничке изразе у појединим радовима и занатима, упознавајући га са оруђима и именима појединих предмета. Нема сумње, да се на овај начин, вежбањима из номенклатуре, најлакше ствара богатство речи свога матерњег језика, него кад остане само на причидима моралне садржине, чије речи апстрактношћу својом мање могућности дају за апсорпцију, а по том и бројем сиромашније незнатну корист доприносе при учењу језика. Ово је тим пре било потребније увести у талиј. осн. школе, које у појединим провинцијама добијају и ученике, чији дијалекат доводи до неспоразума са наставпиком, који се у својим предавањима и дијалозима мора служити само тосканским наречјем. Разноликост та у појединим дијалектима није остала непредвиђена од аутора ни у давању инструкција наставницима осн. школа, којима је сасвим отворено препоручено, да код својих ученика заведу нарочите књижице, у којима ће се бележити речи тосканског и преводити на дотичан дијалекат. Ради бољег успеха код ученика свака талиј. школа има своје музђуме, који су, ради очигледнијег извођења у настави, снабдевени већим делом потребних ствари нриродне или смањене величине, а једним делом н јасним сликама потребних нредмета. У познавању застуиљени су сви занатски радови и у њима потребни прибори, пољски и ратарски радови са приборима, домови са појединим одајама, зградама и потребама у покућству и намештају, и целокупна ношња женска и мушка. А при излагању ове номенклатуре на сваку нову реч обраћена је пажња ученика, износећи је курзивом у татампању. Већ у III разреду ннжег течаја настава се прошпрује уношењем и два нова предмета: географије и основних знања агрикултуре, индустрије и трговине талијанске. Виши течај основне наставе добија још историју, и проширују се економска знања. Али може се рећи, да у историји, геограФији и основним знањнма из агрикултуре. индустрије и трговине свагда је смер да се што више изнесе ипдустријска и економска снага Пталије, и њена веза са осталим државама у погледу извозне, увозне и провозне трговине, као и еаобраћајна срества која стављају у могућност везу појединих талиј. пијаца са овима у другим државама Европе и осталих делова света. А 1 Н. ВатИпо. Рпто Нђго сИ 1еМига рег 1а зесопДа с1аз8е е1етеп!;аге, сотроз1о (1а1 рго!'. Ие1го Оаин, 22-а есЈШопе. Кгепге К. ВетрогаЗ & П§Но, сеавшпап (Н РеНсе Р১1 1897.