Prosvetni glasnik

108

просветни гласник

ради упознавања са производима поједииих крајева школски музеуми снабдевени су збирком примерака свих Фабриката и агрикултурних производа, који би могли себи отворити пролаз на страним пијацама. VI. Техничко-трговачке школе састављене су из четири разреда, и у I р. ступа се посде свргаене основне гаколе. Наставни план обухватио је: језике, математику, природне и Физичке науке, цртање са калиграфијом , књиговодство са рачуноводством, трговачку историју и геограФију колони.ја, политичку економију, трговачку рачуницу, и трговачка знања о производима оранског и андранског порекла, са примењеном хемијом на трговачке производе. Програми из језика врло су велики, и на њих се обраћа особита пажња у настави. Талиј. језику дато је 6 часова недељно у прва три разреда, а у IV је са 5 часова, и ако се целокупна настава обавља само на матерњем, талиј. језику, и строго се пази да се код ученика и друге народности избегне и обичан разговор на локалном или ма ком другом језику у школи и њеном дворишту. После талиј. језика дато је у прва два разреда по 4, а у друга два разр. по 5 часова недељно Француском језику, у коме се постиже врло леп успех у талиј. школама; јер по свршеном школовању свагда ученик потпуно влада поред талијанског и Француским језиком. На треће место стављен је локални језик, коме је кроз све разреде дато по 3 часа недељно, а за њим са толиким истим бројем часова долази и енглески или немачки језик. Практично књиговодство и рачуноводство почиње се учити у Н р. са 3, у Ш р. добија 4, а у IV р. има 7 часова недељно. Кроз све разреде учи се цртање и калиграФија, а само у носледњем разреду учи се трговачка историја и геограФија, политнчка економија, трговачка рачуница и примењена хемија. Историја, геограФИЈа и математика заступљене су у разредима осим ГУ-ог и то прва са 2, друга са 1, а трећа са 3 часа недељно (Види Н табл.). Но, тежина целокупне наставе у техничким трговачким школама пада на језик, практично књиговодство и рачуноводство, и на проучавање трговачких продуката Италије и околних држава, заједно са примењеном хемијом на трговачке продукте. Овом предмету дати су часови у IV р. нарочито из обзира на интелектуалну развијеност код ученика, који су у бољој могућности да са разумевањем прате знања о трговачким установама и о познавању робе. У данашњем програму из трговине и познавања робе, прва је тежња да се упознаду установе створене за олакшање међусобне размене, за стоваришта и пренос робе, да се прошири познавање и побуди продаја народних производа на страни. А за постигнуће тога, нарочито је обра-