Prosvetni glasnik

218

ПРОСВЕТНН ГЛАСНИК

<1 н к § Вн

< 2 о н »

ОБИМ ГРУДИ

КОЛИЧИВА УДИСАНОГ ВДЗДУХА

БРЗИВА ТРЧАН.А 1

I група

10-55

10-95

11-70

11-55

20-05 ;

II »

19 20

19-35

15*35

20-45

18-30

III

28-70

25-60

24-65

23-25

21-40

IV ,

26-70

30-90

28-40

27-95

19-80

Кад би однос корелативни био потпун, т.ј. кад би ирвих десет ученика по јачини били такође прва десетина и у односу према другој Функцији. на придику, према тежини ит.д. онда би просечна места за четири групе износила 5-5; 15 5; 25-5и35'5 (јер 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10=5-5 ит.д), 10 Што се више бројева горње таблице примиче тој идеалној просечности, тиме ће степен зависности међу мускулном јачином и Функцијом која јој одговара биги већи. Ми видимо, на прилику, да су бројеви за висину ближи идеалној просечности, него, на прилику, бројеви за обим груди, и ми онда изводимо закључак, да је међу мускулном јачином ученика и њиховом висином тешњи однос него међу мускулном јачином и обимом груди. Ако погледамо бројеве, који одговарају брзини трчања, видећемо, да су они готово једнаки за све четири груне, и извешћемо закључак, да се међу мускулном јачином и брзипом трчања не нримећује никакав јасан однос. Слична упоређења треба извршити међу свима Функцијама. Као што се види, прорачуни, који се за то траже, доста су компликовани и односе много времена, но зато резултати, који се добију носле детаљне обраде, од велике су важности. Остаје нам да још укратко покажемо, како треба проучавати резултате огледа, који не дају бројне податке, него се само могу извршити квалитативна обрада. Метод у опште остаје овде онај исти, који смо видели и у наведеном случају: нолази се од једне које било Функције, деле се ученици на групе по тој Функцији и проучава се, да ли се те групе ученика не разликују потпуно одређеним цртама и у погледу према другим Функцијама. Да то објаснимо на овом кратком примеру. Вршили смо огледе у школама у погледу испитивања процеса уображења, за које треба доста компликованих описа или састављање реченица по извесним подацима. Са истим ученицима чинили смо огледе и у погледу представе вида, за шта требају геометриске конструкције доста компликованог карактера. Радознали смо били дознати, да ли има ма каква коре-