Prosvetni glasnik

586

ЛРОСВЕТНИ ГЛАСН1ГК

Пре свога, ово се тиче приуготовљавања самог наставника и његових ученика. Иредузео се излет поглавито ради научних односно наставних циљева. или ради опорављења и задовољства, увек треба наставник да се најбрижљивије за то приуготови. Њему мора бити познато место, које је циљ излета и његово одстојање; даље, мора познавати и сва места на којима може наћи нотребне објекте за своју грану наставе, односно на којима може најревносније иосматрати нрцродне догађаје. Ако је циљ излета неко историјско или иначе знаменито место. или на послетку тако место треба само узгред да буде запажено, онда наставник мора бити толико спреман, да може одговорити на сва питања, која би му ученици ностављали. Задовољење овог потраживања пашће тешко поглавито оним наставницима, који из буди каквог узрока нису имали прилике, да се упознају са околином места свог школског рада. Овде се, бар тако нам се чини, отвара још шире поље рада за све оне, који су скроз прожети високим недагошким значајем ђачких излета. Свима овима могао би се поднети на размишљање овај предлог: Свако земљиште односно сваки округ наше отаџбине могао би се поделити у извесан број кругова за испитивање, којих би средигата увек €ила нека варош са којом средњом школом. Одавде би се имао цео округ скроз да испита с погледом на материјал, који се на ђачким излетима и у настави обрађује; овако нађени материјал да се изради, по појединим наставним дисциплинама да се уреди, и литерарно обради. Даље, наставник не сме никад изгубити из вида свој задатак, да увек доведе у везу корисно са пријатнин, и да ће само тада моћи на неки излет да погледа и у назад са извесним задовољством, ако је убеђен, да се његови ученици развијају и физички и психички, и да научиа корист није сувише незнатна. А ово ће бити само тада могућно, ако је он пре ученичког излета чинио нужне претходне студије, за време излета скупљао примерне прибелешке, а иосле излета водио разговор о ономе, што је виђено и све то написмено разрадио. Исто тако задатак учитељев је и спречити, да се поједнни ученици сувише далеко од њега не удаљавају. Ово до душе није лако, нарочито код већег броја ђака, али је увек могућно, да он од времена на време ирозове све ученике, па онима, којих нема, припрети чим се нађу, да ће их у поновљеном случају искључити од првог излета, који је на реду. Ова је наредба нужна, да би се дискутовањем о важним посматраним објектима или догађајима користили сви ученици, па још и за то, да би се спречило прекомерно уживање у пушењу дувана, а можда и у пићу. Желети је такође, да наставник при нацрту походног плана савесно обрати нажњу и на то, колико може полагати на способност марширања код својих ученика; да унапред одреди, кад и где ће се са њима одмарати; јер ако се питомци физички сувише уморе, онда нити се може