Prosvetni glasnik

588

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Друга је тешкоћа, ко.ја није тако знатна, као што се чини, изнаћи међу ученииима виших разреда сиромашне, јер ови много пута радије саветују родитељима, да поднесу и ову за њино добро незнатну жртву, или радије изостају с излета, из буди каквог наведеног узрока, него да дозволе, да се сазна њихова немаштина. Али, да ово не би требадо дозволити, а сем тога да није ни лепо, очевидно је. Можда би тада добро било, да дотични разредни старешина у сумаивим случајевима призове ученике, појединце, не дајући им рачуна због чега то чини, и упита их за имућност њихових родитеља. Ако би он то учинио на благ и згодан начин, онда тешко да би ма код кога насео, па макар се и преварио у ономе, што је мислио. Његова би се намера увек провидела и пожљео би само благодарност. Напослетку, с обзпром баш на ово трошење при излетима, које подлежи извесним условима и које не баш ретко утиче и на наставнике (нарочито млађе) тако, да и они — и ако нерадо — изостају са излета, треба ипак гледати п настојавати, да бар више од једаннут у години и они пропутују извесна места са својим учепидима. При томе треба узети у обзир, да су издади наставника далеко већи од издатака сваког ученика појединде, пошто не баш ретко долази у иоложај, да за сиромашне ученике он мора да нлаћа. Ако учини са својим ученицима најмање 4 дневна излета нреко године, онда би се свакојако изложио једном сувишном издатку, отприликс 10—20 дин. и то ноглавито са тога, што он као наставник и васпитач мора да се руководи и таквим мотивима, да на своје ученике утиче и таквим средствима, каква према захтеву његове службе не би морао да употребљава. Ка томе долази још и та околност, да је труд, који учитељ при савлађивању његове дневне задаће врши у школи, одвећ мален нрема оном труду, који долази од једнодневног излета са целим разредом. Услед објективног испитивања обе ове тачке сме се, — претпостављајући богату педагошку корист од ђачких излета — доиста исказати, да је захтевање оправдано, да дотична управа треба сваком наставнику да надокнади увећање трошкова при овим ђачким излетима. Овај захтев носи можда у себи, за по неке колеге, који су „прожети својим званичним положајем" нечега чудноватог. Али би се овакве колеге могле само подсетити па то, да се и наши виши чиновници не устручавају, да приме своју путну дијурну. Ми смо досада говорили поглавито о иедагошком значају ђачких излета. А сада је на реду да дамо и кратко упуство око припремања излета и рада на њима. 1., За излете, који се чине за иола дана.