Prosvetni glasnik

598

ПРОСВЕХНИ ГЛАСНИК

насдањају на браду. Још док деда читају у себи или пишу, оваки подупирачи изгледају да су подесни, али при читаљу на гдас услед отварања уста, глава почиње да се тресе. Поред тога глава па и део горњи део тела ослања се само на браду, која се често нажуљи, ма да има под собом мекану подлогу. Ми препоручујемо родитељима да не само за децу него и за себе узму подупираче, који су у сваком погледу практични. При преписивању из књиге у књигу, као што смо напред говорили, очи се јако напрежу и море. Да би се олакшало деци при оваком механичком раду, постоји неколико справа које држе књиге у вертикалном положају тако, да деца при раду не морају да се пропињу, нити пак нагињу да би боље могла видети. Без сших се справа може бити, пошто оне нису преко потребне. Под књигу из које штогод преписујемо, ми увек можемо подметнути какав предмет, који би горњи крај њен мало у вис подигао.

Какве треба да су таблице, табле, прописи, хартије, књиге, мастило и остале потребе ђачке Деца се у нас уче писању ретко кад после тнесте године, обично у тим годинама њих дају у основну школу, где обучавање у писању и читању иде правилнијим путем, но што је било до тог времена код куће. До шесте године претпостављамо да деца нису имала прилике да напрежу свој вид радом на књизи, или пак радом са другим ситним предметима бар у толикој мери, да би то незнатно напрезање могло да има рђавих последица. Ми смо раније имали прилике да неколико пута говоримо о томе, да се деца рађају увек или са нормалним или пак далековидим очима, и да се никад не рађају као кратковида. Према томе, кратковидост се развија доцније или из далековидости или се пак појављује код лица са нормалним очима махом услед неправилног рада. Нарочито се јака кратковидост развија у деце; у њих она напредује врло брзо већ и по томе, што је дечји организам сам по себи веома наклоњен ка обољењима сваке врсте; с тога на децу треба обратити нарочиту пажњу и водити строг надзор над њиховим радом. Код нас је ушло у обичај да се деца обично, која су испод шест година, дају у забавишта, да би се на тај начин склонила од рђавог друштва и да би се које чему могла још, до ступања у основну школу, научити. Ми бисмо имали да кажемо неколико речи односно рада у овим забавиштима. Из напред реченог већ се јасно види, да ми морамо протестовати против тога да се деца у забавиштима преоптерећују радом нарочито читањем, писањем, екловањем, везом и т. д. Њима се може задавати по мало, колико тек да науче распознавати слова; ситан рад сав у оппгте треба избегавати; што више децу треба одучавати од ситних играчака и у замену за њих давати им таква задовољства, при којима она не би морала да