Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

613

је друга друга још дуго лутала по разним крајевима, које научњаци нису могли тачно одредити. Те миградије пратила је а, у неколико и изазвала борба с Туранцима и унутрашње међусобице међу самим Аријевцима, а од средине 9 столећа по асирским споменицима ми можемо пратити успехе аријског кретања на запад, ка границама Асирије. Што се тиче Аријеваца који су попјли на исток, они су се првобитно населили на десној обали Инда, затим су продрли у област која лежи између те реке и њене притоке Сарасвате, које сад нема. То је „седморечје" (8ар1а8т<1ћауа у санскриту, Нер1а,ћеп(11ш у зенду), где су Аријевци морали издржати борбу с Дасима, првобитним насељењем кушитске расе. Тек после дугог становања у басену Инда, почели су они колонизовати долину Ганга, која је и постала центар индиског живота, у доцније време под именом Арјаварте, коју су Аријевци заузсли на 18—12 столећа пре X. Тако су кретања Иранаца и Индијанаца ишла дијаметрално супротним странама, те су први у свом поступном кретању на запад постали освајачи до Египта (за Камбиза), док су други дошли у додир с Хином где је, као што је познато, продро будизам, који се је јавио у Индији. И Аријевци у доба својих миграција још се нису потпуно растали од пастирског живота номадских народа. Пошто су се источноазијски Аријевци јавили у Седморечју са зачетцима земљорада, то се само у тој области извршио њихов прелаз ка настањеном животу, који се већ нотпуно утврдио у Арјаварти, у плодној долини Ганга. Тако смо прегледали преисториске миграције семитских и аријских народа, који су деловали у Старој Азији. И док се они нису настанили у новим местима, док нису створили више мање велике политичке организације и док нису подагли градове, они су се још једнако налазили у преисториском стању, ма да се у доба њиховог првог појава у тим местима, где су се они доцније настанили, историја већ зачела, као што смо видели, и у северо-западном углу АФрике и северно од персиског залива. 0 тим првобитним временима Семита и Аријеваца очувала су се и њихова сопствена предања ко.ја имају н много нејаснога, али у њима има и извештаја о првим корацима тих раса старијих по цивилизацији, која су у осталом врло искидана. За утврђење етничког сродства између народа, за одредбу крајева где су могли живети њихови општи претци, за карактеристику материјалне, духовне и социјалне културе њихове, наука се користи упоредним изучавањем њихових језика, мита, појезије, доцнијих обичаја и тако названих „доживљаја" и та област науке, нарочито што се тиче Аријеваца, има врло значајну литературу на разним језицима; то је своје врсте културна палеонтологија. Она је већ успела да изради материјал, који је веома важан у опште за социологију, али и историја истока добија отуда интересне упуте на то с каквим је културним почетцима дошао овај или онај народ у земљу, где се склопио његов историски живот. Ту смо особито срећни што