Prosvetni glasnik
684 ПРОСВЕТНИ глдсник
укаже она пажња, коју по својој васпитној важности засдужује и надам се, да ће идуће године већ „добити сдух" сви Пироћанчићи. Гимнаетика је сем у Пироту, Власотинцу и Белој Паланци, слабо предавана, б. Грађанске школе Грађанских школа нема. в. Продужне школе Продужних школа било је свега 9. Наставни предмети су у свима овим школама били: српски језик, рачун, земљопис, историја, пољопривреда, лепо писање, цртање и певање. Радно време је било разполико. Једни су радили недељом и празником; други четвртком по подне и недељом; трећи суботом и недељом пре подне и т. д. Рад је почет у новембру а свршен концем априла. Ученика, који су походили ову школу било је свега 169. Ученице нису уписиване. Како се у овим школама не учи ништа ново, то су и ученици видели слабу вајду. Понављали су оно исто, што су учили у IV раз. и то је цела корист. Продужне су пак школе, по моме дубоком уверењу, врло важна установа. Наши ученици свршавају IV раз. у једанаестој години, а то је време детињства, када се још нема толико умних моћи, да се стечена знања и у практичном животу примењују. Ако би се задовољили овим четворогодишњим школовањем, имали би и на даље генерације, које су у нашем народу познате под именом „писмене". Знања из историје, рачуна, природних наука, пољопривреде и т. д. — дакле она знања. која су намењена да послуже нашем народном подмлатку као основа за рад и кретање у практичном животу, заборавлЈају се већ носле 2—3 године и ми имамо данас само „писмене" људе — који слабо читају, а још слабије пишу. Да би се ова знања учврстила и постала стална својина ученика, продулше су школе као наручене, само их треба уредити. Треба утврдити програм, распоред часова, време похађања школе и нарочити надзор. Ну и ако није било општег плана рада, ја сам задовољан успехом, који је ове године у овим школама постигнут. IV Васпитање у ужем смислу а. Примељивана средства и уочени ресултати Позната је ствар, да домаће васпитање наших ученика није завидно, и да се у овом погледу има врло много, да ради, те да се до стварних ресултата дође. На окружним зборовима, које сам ове године прпређивао, претресано је врло често ово важно питање и предузимате су мере, да се домаће васпитање поправи, али морам иризнати, са слабим ресултатом. Родитељске су вечери приређиване у свима школама (изузимајући три, где нпје могуће скупити људе због удаљености кућа од школе) и то у већини по два пут. На овим је састанцима вођен разговор о односу, који треба да постоји између куће и школе; о дужностима ро-