Prosvetni glasnik

26

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Код цртања с природе сех Форне играју главну улогу: боја, сенка и светлост. Потребно је, да се дете и са овим елементима упозна, јер се налазе неодвојно на свима телима у природи. Према овоме тело би требало представљати и по Форми и по боји. Сликари представљају тело и по Форми и по боји, а цртачи само по Форми. До душе, довољно је да дете уме представити тело само по Форми, али инак је потребно, да. се код њега развије сиособност раваознавапа боја. У животу је човек врло често пута принуђен, да се служи бојама или да између више боја учини избор. За занатлије је боја од великог значаЈа. Не стоји ништа на сметњи увођењу боја у народне школе, .јер се ово не коси ни мало са педагошким иравилима и дечјом природом. Сама деца јако се интересују за бо.је и њима се радо занимају; а сем тога, боја им не пружа ничег непознатог или апстрактног. Настава о боји, сем материјалних успеха, има такође и Формалних, јер разликовањем и сравњивањем, развија се код детета способност расуђивања. Многи ће казати, да деца нису у стању, да се науче да четком и бојом рукују како треба; она ће само да „мажу". А зар се ово исто не може казати и за одрасле, јер и њима први покушаји не испадају за руком, када се први пут енергично прихвате четке и боје? — Све што треба образовати и извежбати, треба почети још од ране младости. Разумевање боја може се одмах при очигледној настави цртања развијати и неговати, нарочито онда, када се буде говорило о сличности и различности боја на предметима. Упоредо са овим треба деца да чине покушаје у малању. Не треба при овоме тежити за правим малањем, већ за вежбом у иогађапу боја — тонова и то само са природних тела. Када се деца буду извелгбала да рукују четком, онда ће им она бити не само оруђе за малање, већ и за цртање. Цртање четком је одлично средство за брзо схватање и сигурно представљање. У цртању и малању с природе, не смеју се перспективне, светлосне и бојне појаве на телима изучавати теорнјски, већ треба ђака доводити практичном вежбом и посматрањем до сазнања тих појава. Никаква није добит, ако је ђак, тек после неколико мучних часова, у стању да схвати Форму и.ш боју каквога предмета; стога је потребно, да настава цртања негује код ученика и поред тачнога схватања још и брзо схватање. Треба предузимати вежбања са ђацима, да све важније и карактеристичније појаве било по Форми или боји брзо схвате и да то са мало средстава иредставе.

Пошто је укратко изложен ток рада у настави цртања, проговорићемо још нешто и о коректури дечјих радова. Дете у млађим годинама има у великој мери илузиону способност. Клупица му је лутка, а лутка опет живи створ. Наказне примитивне и