Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

27

погрешне Форме дете представља као савршене и коректне. Испуњено овом моћи, аему су и његови прости, слични карикатурама дртежи савртени и живи, јер оно и није у стању, да у њима схвати недостатке и нетачности. При корегирању цртежа, треба водити рачуна о дечјем психолошком развитку. Коректура има границу, која се не да шематички одредити; она је индивидуална и овде је, где престаје дечја моћ схватања и посматрања. Ученици се морају питањем доводити до познавања својих погрешака и морају бити подстицани на оштро посматрање. Ако деца сама не схвате погрешку, онда ће бити у питању, да ли ће им коректура какве користи донети. Коректура је у ђачким радовима само у толико дозвољена, у колико је иста способиа, да ђаку донесе користи у посматрању и схватању. Ученик треба такође према корегираном цртежу, да има безусловно осећање, да је то његов труд, а не учитељев. Сувишна претераност у објашњењима, може лако и да смета деци у посматрању и самосталном схватању; јер ко све зна, није му потребно више оштро опажање. Треба му само толико казати, колико је потребно, да се изведе на пут тачнога схватања. Ђаци треба да цртају с природних тела само оно што виде, али не и оно, што само знају (а при том не виде). Техника и схватање треба да је својина ђачка и да се она сачува у колико није без мана. Схватање и техника морају бити увек различите, ако ђаци буду доиста самостално радили.

Врсдно је још поменути и то: да је за цртање најпотребнији материјал: угљен, оловка, четка, водена боја и хартија бела или у тону. Цртање са угљеном треба да преовлађује у млађим разредима, јер се њиме ђак навикава на нежне потезе, а и врло се лако и брзо на цртежима исправљају грешке простим брисањем прстом или крпом. Вежбања у цртању са оловком треба предузимати са ђацима за све време школовања, јер ће у доцнијем животу имати оловку готово увек при руци, али четку и угљен неће имати. За цртање врло су подесни усправни блокови, који су сада заведени у многим школама на страни. Ови усправни блокови могу се поставити под извесним углом на свакој школској клупи и то почев од угла 45° па до 90°. Ови блокови имају ту добру страну, што је ђак у стању, без наслона руке, да се вежба у извођењу разних потеза; друго, што му је цртеж прегледан, и треће што је приморан да седи право и тиме је отклоњена онасност за очи и плућа. Ови су блокови доста јевтини, прости и издржљиви, тако, да могу ђаку служити за све време школовања, само се имају лисгови мењати. Врло је добро, да сваки ђак има и по једну књижицу, у којој ће цртати све оно, што жели и хоће. Било шаљиве слике — карикатуре пли друго што, све ово биће за нас и за ђаке од велике користи. Из