Prosvetni glasnik
28
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
оваке књиге могућно је учитељу да упозна да.р свога ученика и његово унутарње биће. Учеиику је пак дата могућност да свему да израза што за време наставе није могао учинити; у овој ће књижици то моћи издожити. Оваква књижица имаће тек онда вредности, ако учитељ буде с времена на време чинио преглед и ових радова.
Што се тиче линејалног цртања, оно треба да се изучава у вези са геометријом. Настава у линејалном цртању има задатак да код ђака развије моћ просторног представљања и да га оспособи на чисте и коректне цртеже, исто тако да га извежба у употреби: циркди, дењира и пера. Ученици треба да се науче, да могу просте предмете геометриски да представе и да разумеју пројекционе слике, не само геометриских тела. већ и других предмета, који нам служе за свакидашњу употребу. * * На завршетку, из свега досадашњег, изводимо ово: Циљ је наставе цртапа да образује: руку, око, разум и срце дечје. Цртапе ио иамћењу или ио се&ању иолазнаје тачка у настави иртапа. Настава иолази од цртања ио иамЛењу на цртање ио ирироди. Настава цртања треба код ученика и иоред тачног схватања, да негује још и брзо схватање. Настава цртања треба да осиособи ђака, да уме ирироду и иредмете своје околине ио форми и боји да иосмарра и да то иросто ијасно иредстави. Наставно градиво за цртапе не треба да се дели и ограничава на стуињеве, веЛ се треба трудити, да ђак са веИим узрастом буде у стању да градиво, које му за цртање служи, дубље ирозре и да од наивног досие до зрелог и иотиуног схватања и иредстављања. Ђаци могу цртати: дрво, кућу итд. кроз све ступњеве. Млађи ђаци цртаће то простије, наивније, и постепено са њиховим узрастом и богатством представа, они ће све ствари представљати — цртати — зрелије и савршеније. Војислав Стевановић Наставник дртања Мушке учитељске јагодинске школе
ОРЕДЊЕ ШКОЛЕ У ХРВАТОКОЈ И СЛАВОНИЈИ
Накан сам описати садашње стање средњих школа у Хрватској и Славонији. Па да тај мој опис буде што јаснији и прегледнији, одлучио сам га подијелити у три одјељка. У првом ћу одјељку изнијети унутрашње уређење тих школа. Ту ћу се осврнути у главном на наставни .план и дисциплинска правила. У другом ћу одјељку говорити о ђацима,