Prosvetni glasnik

НАУКА И ИАСТАВА

37

1) оиомена ради помањега прекртаја, ко.ји је почињеи због несмотрености; 2) укор због овећег прекртпаја, који према величини ирекршаја може бити и пооштрен тим, да се запише у разредну књигу, иди да га прогласи равнатељ, и то иди у школи иди у сједниди иро#есорскога збора и да се запише у разредну књигу ; 3) затвор од 2—4 сата, који одређује разредни надстојник у договору с равнатељем завода, и.ли од 5 — 16 сати (т. зв. строги затвор), који се закључује у сједници учитељскога збора и у једном дану не смије трајати више од 8 сати. „Строги затвор од 16 сати може се у једној шкодској години против истога ученика употријебити само два пута, а строги затвор испод 16 сати само четири пута" (§ 43.). Друкчије -се ученик искључује из шкоде: 4) шибе (највише 6) смију се употријебити само с приводом родитеља, односно њихових замјеника, и то само код ученика I. и И. разреда; и 5) искључспе из једнога иди из свију завода, који стоје над пучком (основном) школом. Ученик се искључује из једнога завода, а да не треба слати кр. земаљској вдади на потврду, у ова 3 случаја: ако у одређеном року не плати школарине, ако изостане неоправдано узастопде 8 дана из школе и ако добије као опетовник концем I. семестра свједоџбу III. или концем II. семестра свједоџбу II. иди III. опћега реда. У свима другим случајевима треба искључење предложити на потврду кр. земаљској влади и то одмах јавити учениковим родитељима или њиховим замјеницима, који имају право призива у року од 14 дана. Споменули смо мало прије II. и III. опћи ред. Да раздожимо што то значи, потребно је навести оцјене, које се употребљују код оцјењивања напретка у науцима, као и оцјене из владања, пошто и оне утјечу донекле на опћи ред. Напредак у науцима оцјењује се с ових 6 оцјена: 1. изврстан, 2. веома добар, 3. добар, 4. довољан, 5. није довољан и 6. сасвим недовољан. За владање сдуже ове оијене: узорно, похвадно, нрема прописима, покудно поради... и доше поради.... Реда су опћа четири : ирви с одликом (из владања мора бити најмање оцјена нохвално, а од предмета не смије бити ниједан оцијењен испод „добар"; на свако „добар" мора бити по 2 „веома добар" или 1 „изврстан"); ирви (ниједна оцјена из напретка у науцима не смије бити испод „довољан"), други (ако је мање од подовине предмета оцијењено с „није довољан") и треКи (ако је више од