Prosvetni glasnik
НАУКА И НАСТАВА
43
који су ови предавали. Газликс има само између равнатеља, као старјешине завода, с једне стране и свију других наставника с друге стране. Међу потоњима пак за се нема по свом положају ниједап вшпе власти од другога те, према томе, ни више угледа, осим ако га је својим годинама, тачним вршењем дужности и иначе, умио стећи. Равнатељ, као управитељ завода, упрвомје реду одговоран за све оно, што се у његову заводу ради. Зато је он једнако поглавар наставницима као и ђацима. Он строго бдије над односом, који постоји измсђу ђака и нроФесора, н пази, да тај однос буде правилан: да ђаци љубе и поштују своје наставнике, али и да наставници буду према ђацима у сваком иогледу нредусретљиви. Он пази уопће на то, да у његову заводу влада, што 'но се каже, добар дух. С тога настоји и око тога, да не буде никаква трвења међу ђацнма на што јо тим нужније припазити, што су готово у свима средњим школама у Хрватској и Славонијн ђаци номијешани осим другога с обзиром на вјеру и на народност, па често зна доћи до песугласица. Исто тако гледа он да не буде задјевица ни међу појединим наставницима. Гдје се те задјевице иојаве, то је у првом реду равнатељ дужан да их сузбије и уклони. Гледајући и насгојећи око тога, да се у школи, у свнма разредима и из свих појсдиних предмета, с успјехом сврши све оно градиво, што је наставним нланом пронисано, дужан је равнатељ чешће ићи хоспитовати к нојединим наставницима те млађе и неискусније од њих упућивати. Кад се који наставник разболи дужан је равнатељ побринути се да одреди, ко ћс га замијенити. А да ученици могу свс што су у школи чули и научили, код куће бсз сметања и што боље опетовати, дужан је особнто равнатељ припазити на ђачке станове, те забранити ђацима да станују у онаким становима, који би могли бити штетни за њихов знанствени или морални наиредак. Тако не само што јс он природни носредник између појединих наставника, затим наставника и ђака, он .јс такођер посредник, између школе и родитељске куће и као такав дужан јс пазити да родитељи о свим ванредним догађајима с њиховом дјецом буду за времена обавијешћени и упућени. Осим свега овога равпатсљ завода стоји у директној свези с највишом просвјетаом области, кр. земаљском владом — одјелом за богоштовље и наставу. Он шаље влади од времена до времена извештаје о свим стварима, које се тичу његовс школе; извјештава сваки мјесец на темељу записника о сједницама учитељскога збора — о моралном и знанственом усијеху ђака, попуњује личне описе појединих наставника и њихове молбе подастире влади с препоруком или без нрепоруке; он се брине за допуњавање збирк« учила и других школских помагала те у договору с учитељским збором нредлажс влади, како би сс најбоље дала употријебити годишња дотација, пгго је имају поједини заводп у