Prosvetni glasnik

нлукл ii настава

183

јашњаван.а појмова. Но интересатно је иосматрати, како судедује као чинилад у ограничавању употребе имена и иринции сиајања престава. Кад дете зове месец светиљком (жижом), допту (ва) замењује наранџом, кугдом или другим округлим предметом, или кад сваки предмет, што имаде икакову сличност са псетом, зове ћаићаи, или кад рара, шата примењује на друге људе и жене, кад израз сиН (си1 — сећи) примењује пе само нож, већ и на маказе, срп итд., или репсЈи (регс1и = изгубити), аМа (оде!) за све, што нестане, употребљава, — то је јасно, да је велика сличност сваку разлику предмета засенила. Неко друго дете је рег о1 (ћо1 = пец! вруће!) научило рећи за вруће нредмете, па је и ту реч пренело и на хладне предмете (по закону противности). Кад је исто дете доцније посматрало слику, показујући на облаке рекло је о1. Сигурно су облаци подсетили га на пару копна. Ову склоност аналогији, за коју Тате мисли, да је извод опћих престава и говор не разјашњава свестрано само дете, пгто учи говорити, него и употреба речи нецивилизованих и полуцивилизованих народа. (евршиш: се)

ПРОФЕООРСКЖ жопитж ЗА 1900—1901 годину 1 У гаколској 1900—1901 години, пријавило се за полагање проФесорског испита двадесет професорских кандидата; и то из групе: српски језик са старословенским, историја српске књижевности и српска историја, као главни, немачки језик као споредни предмет два кандидата; из исте групе само место немачког Француски језик три кандидата; из исте групе: сриски језик са старословенским. исторнја српске књижевности, историја Срба као главни и немачки као сиоредни предмет још и латински и грчки језик један кандидат; из групе: иеторија Срба са општом, као главни, геограФија као споредни предмет и Француски језик два кандидата; из групе: географија, као главнп, историја оншта са српском, као споредни предмет и немачки језик два кандидата; из исте групе само место немачког Француски језик један кандидат; из групе: немачки језик и књижевност, као главни иредмет, срнски језик с књижевношћу као споредни предмет два кандидата; из групе: математика, Физика као главни и Француски као сноредни предмет два кандидата; из групе: Француски језик и књижевност, као главни, српски језик 1 Ради иотиуности ионово доноеимо и имена кандидата који су иоаожили проФесорске испите у 1900 години.