Prosvetni glasnik

НАУЕА И НАСТАВА

137

свој суд о увођењу ових вежбања, ја и од своје стране хоћу да изнесем све оно, што мисдим, да би се овој ствари допринедо, те да се она уиути на прави свој пут, од које, нема сумње, има да нам захвади иди не, наша садања и будућа шкодска генерација. Во.јна — шкодска — вежбања јесте Француека шкода тедесног вежбања, која је заведена у Француској одмах после љеног рата са Пруском 1871 год., а у тежњи, да се омладина што боље спреми, те да се Француска досто.јно одужи Немцима за увређену част и понос њене славе и њеног оружја. Ускоро то загедоше и Немци. И та установа тодико узимаше маха, да сви скоро народи, да не би у том што изостади, проникнути мидитаризмом, почеше уводити таква војна вежбања по својим школама. И тек што се очекивадо, да та шкода слави своју победу, *она се врло убрзо свуда укида из простог раздога, што је, као што веди и Др. Влада Поповић у свом делу Шкода и здравље — почивада на погреганој основи. Законодавац наш, без сумње, при доношењу ове одредбе законске, (проникнут истом мишљу као и Француски) узимајући у обзир нрилике у којима се Српство налази, мислио је, да тим начином спреми кадар млађих интедигентних људи, који ће корисно да послужи држави при извођењу њенога задатка и заветне мисди према Српству, а у исто време с тим да задовољи и потребу телесног вежбања по гакодама: држим да овим није погођен прави пут, ствар је узета наопачке. Мислим да при извођењу ма чега, треба прво за све принремити земљигате, пајеонда лако извести и саму ствар. Специјално за ово, треба ђаке прво физички образовати као гато ваља и као гато се очекује од данашње модерне гимнастике, па јеондадако једном тако физички образованом мдадићу свићи се и војним вежбањима. Сем овога војним вежбањима стоје на супрот и многе околности и придике, које категорички надажу да се не заводе по гаколама. Но ја ћу то изнети, казавгаи све захтеве модерне гимнастике, а које нам не може све дати војно вежбање. Не противи се војним вежбањима само сам узраст и доба шкодске деце, па бага и највигаих разреда, не противи се и сама остада гакодска настава, већ се противи и сам дух и сама природа ђака. А гата ли ћемо тек рећи за васиитни циљ гимнастике, који нам најмање могу дати војна вежбања, а гато се с осталим захтевима мора узети у обзир при увођењу гаколске гимнастике. Гимнастика треба да буде така, да се тим да придика ђацима, те да се гато вигае одморе од и иначе тегаког и дугог гаколског умног рада. Сме.ју ли се и иначе ђаци, заузети школским предметима преоптерећавати и таквом једном ствари, као што је војно вежбање. Зар не треба при извођењу војних вежбања умног напрезањаР Ђак би морао обраћати толико пажње, тодико унраво заморити свој мозак, т