Prosvetni glasnik

388

просветни гласник

мањини бити оне породице, које су тако доброг стања, да могу без занимања оставити своје синове, а у опште баш у тој мањини не вдлази се највише воље за учење. На послетку, и да је воља ту, ко може ујнанред знати, да лп ће бити и потребне подобности, да се створи наутењак? Успеси у гимнасији не показују Бог зна шта у том погледу и није ретко' да наука улева несрећне страсти. Тек у Факултету, који се најпре изабере према практичној сврси, извршиће се за тим еФективно одбирање и ту ће се тек решити прави позиви. Оно што се добије на тај начин треба и желети, и то ће обезбедити народу две неизмерне користи : с једне стране сви људи што су се посветили слободним каријерама имаће да буду, барем за неколико година, сведоци научнога рада, учествоваће у извесној мери у њему; онп ће од тога у живот понети иреглед, опгати појам, усиомену; а с друге стране, они међу њима, који имају највише дара за овај посао, хтеће да се на њ са свим одаду и приљубпће се трајно уз учитеље, којима ће највећа амбиција и најбоља награда бити, што ће за свој култ задобити све више посвећених. Између сто младића, којн дођу на уннрвеситет.да постану адвокати или лекари, биће увек неколико њих, ако настава буде оно што треба да је, који ће у праву и медицини више гледати науку него занат; а то ће бити најподобнији између стотине. Није извесно, да ће предавање што се нарочито приреди иривући више слушалаца, нити да ће они бити баш најдаровнтији. Што се мене тиче, ја иризнајем да не делим жељу, да имам само такве слушаоце, који се не би одали на какву каријеру, који би учили само из љубави или за своје задовољство. Ја не бих имао више вере у те питомце него у слушаоце са ограниченим погледом, који у предавању само слушају оно што ће се питати на испиту. Ако су ови последњи тежак терет унирвеситету, први .нису баш подобни да га унанреде. И они имају својих погрешака, од којих је најозбиљнија што најчешће остану тако звани љубитељи науке. А ретко се дешава, при напредном стању^до ког је данас доснела већина наука, да и љубитељи доиста учине услуге. Ја желим нашим унирвеситетима да имадну много слушалаца, који ће на њима да свршавају стручне студије, али који ће да их врше у научном духу. Други се прекор показује у облику консеквенције, која се изводи из саме наше тезе. Дакле, рећи ће нам се, ако из програма средње школске наставе нестане читања старих иисаца у оригиналу, под истим ударом пашће и класична Филологија? Извесно. Онога дана, кад не буде више ни грчког ни латинског у гимнасији, објаве философског Факултета смањиће се за добру трећину-, и тек ће случајно за неко време стајати по какво предавање из грчког или латинског, као што већ неколико година стоји у програму нашега Факултета и једно предавање о аранском. Онога дана, кад не буде више болесника на свету, без сумње наставиће се учење анатомије, хистологије, фиеиологије, али тек по изЈзетку то ће се изучавање концетровати на човечје тело, и неће се више ове науке груповати са толико других, тако различних, да се предају заједно, као што се данас чини у медицинском Факултету. Тако