Prosvetni glasnik

НАУКА II НАСТАВА

471

Ја нећу бити у стању да им помогнем. Модбу, коју имам част предати /вам написана је туђом руком. „И тако заузмите се за мене, милостива господо, и учините да родитељи нас дке — децу своју — подједнако воле и једнако нам васпитаље даду. С дубоким поштовањем јесадг, Милостиве господе покорна слушкиња, Лева Рука." * Глупаче, треба прво десну руку дапружиш! — обично примећују матере и васгштачи малој деци, јер још нису успели да им е великом важношћу истакну разлику између десне и леве руке. Сувремена педагогика данас већ друкчије гледа на ту важност. Она истиче друге захтеве. До наших дана заједнички рад обеју руку зависио је од разних услова. Тако нпр. поздрављање, одавање почасти, писање, цртање, живоиис и т. д. био је искључиво рад десне руке, а лева је, по обичају, придржавала тањир за време обеда, држала узду од коња, карте и ако се и то може сматрати као неки рад, што многи носе венчани прсген на левој руци. Уопште узевши рад левом руком сматрао се више као спорт. Једини зпједнички рад обеју руку може се рећи да је свирање на Фортепиану, јер ту обе руке подједнако раде. Модерна наука о васпитању данас већ друкчије гледа на свет. Она тражи подједпако вежбање обеју руку. II благодарећи општем напретку и интересу ка науци и вештини, а поглавито жпвопису и уметпости, наша идеја налази све внше присталица и све већу примену. Нознат је природни Факт, ако у течају од неколико поколења један орган врло мало или ни мало не уиотребљујемо, то ће он временом постајати све неспособнији за рад, док најпосле сасвим не закржља и по1'тане неупотребљив. Тако по Дарвину човек је изгубио реп, кога су његовн иретци имали, а који данас немају чак и савршенији мајмуни. Некада је човек могао да чини покрете ушима, данас то већ не може и ако има све мускуле за покретање; дугом неупотребом то је онемогућено. Тако мало по мало па ће човечанство дочекати да и лева рука закржља и да за најмањи рад буде неспособна. Да до тога не дође сувремени иедагози ратују. Они свуда говоре да човечанству прети опасност да на крају крајева не изгуби руку, као што је изгубио реп. Врло је корисно за свакога човека да зна да ради обема рукама, јер ће му се на тај начин сам посао убрзати и олакшати. Познати уметннк А. Менцел још од ране младостн владао је добро обемарукама. Још у детињству он се одао на изучавање литограФије и писања по камену. Било му је врло тешко да научи десну руку да наопако црта знаке по камену, али он мало по мало па паучи леву руку и њом је