Prosvetni glasnik

612

ЛРОСВЕТНИ 1'ЛАСНИК

Осмо је „ Шта ко научи са сликом детета које седи с неком великом књижурином на крилу а нред неком зградом, ваљда иред школом (а до ње је одмах иека Фабрика или парни млин). Овде „науче": кон. — „да рже и да трчи брже, магарац да њаче а гуска да гаче, крава да риче а петао да кукуриче (да је слично), свиња да рокће а кокош да кокоће (место какоће), коза да, вречи јаре да дречи, гуштери да трче (као да друге животиње не трче!) а враици да цврче (а попци цврче, врапци цвркућу), и . старији им показују а млађи их слушају, и млади се помуче па све дсбро науче." Ово све није Бог зна шта, али може да поднесе. Девето је „ Чим се шта ради " и добро Је. Добро је и десето „Какво је шта? Т1а и једанаесто колико је што добро је по садржини, али нема никаква натписа. Место њега стоји мачка, како је шчепала миша. Онда би се очекивало, да бар у тексту буде: мачка је велика, а миш је мали, а оно у тексту стоји: „ коп је велики. Миш је мален". И дванаестО нема натписа а садржи исто за иогађање. Више текста је слика по свој прилици ђака и учитеља, али не можете да погодите шта раде? У тексту се међутим нигде не помињу. Само у једном реду стоји: „Јунаци су храбри, а какви су ђаци?' По томе, ова слика не иде уз овај текст, а тексту треба ставити натггис. Тринаесто „ Чувај се л може да остане; али свуд да се дода те, те да буде, место: „Коња, да не удари, вола да не убоде", овако: коња да те не удари, вола да те не убоде итд. А пошто није .у стиховима, то би се реченице могле везати лепше. Четрнаесто ја „ Због чега шта бива?' Ту стоји: „Огладни се од неједења , а ожедни од неиијепа ". Дакле, ми зато огладнимо што не једемо, а зато ожеднимо што не пијемо. Ово нити је истина, нити је разумљиво, нити садржи какве год поуке за децу. Даље се свуда казује од чега, а не због чега што бива ннр. „Црвени се од стида, а боји се од зла". У обе реченице ннтаће се: од чега се црвени и од чега се људи боје ? Иетнаесто је „ Како треба да се владају добра деца /" Ово „добра" ваља изоставити, јер би значило, да се друга деца не морају владати тако. Иначе је прилично. Шеснаесто су „ Поређепа " и добро је. Седамнаесто је слика голуба а испод ње стоји . Шта је што ? и и између осталога и ово: „Ружа је шибље, а јела је стабло и . А деца знају, да је ружа цвеКе, а јела дрво. Осамнаесто је „ Колико је чега?"■ Ту је нобројано све најпре колико чега има на телу нашем, па чак и онога што се не види нпр. зуба. А и „2 стегна, 2 колена, 2 голени, 2 листа, 2 пете, 2 стопе, 2 табана" са свим би могло отпасти. „Рибе и змије немају ногу. Рибе