Prosvetni glasnik
170
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИЕ
љаве руке те с руку боја, пре!ђе на колач а с колачем дође и у трбух. Ето како се отровадо!... А шта би бидо од тога детета да није било декара? Тако је помрдо много и људи и деце, а нико није ни знао од чега су умрли. Зато још једанпут да вам кажем: пазите на, руке добро и не узимајте у уста ништа докле најнре руке не оперете ! .. . — Извадите табдиде! Деца ваде на клупу а наставник гледа и нека докл.е сви не изваде и не седну депо: право и са спуштеним рукама. Онда пита: Какав треба да буде сваки ђак?... Е, то ћете сад да запишете. Узмите крижуље! ■— Ево, ја ћу полако да вам казујем, а ви пазите да не погрешите! (И наставник говори:) „Сваки ђак треба да је пристојно одевен, обувен, ошишан, очешљан, умивен и чист". Ово треба казивати полако, реч по реч, изговарајући сваку јасно и на слогове, те да се сваки глас добро чује. Узимам, да ће у овоме ударити и звонце за одмор. 0 о г лмору казано је још првог дана. Само на сдучај рђава времена деца могу остати у школи; ади под погодбом да не трче већ да шетају у роду и да се прозори отворе барем с једне стране, ако се не може отворити скроз. У том случају горње маде прозоре ваља оставити отворене и за време часова. Само ако је на пољу олуја иди љути мраз, када се учионице ветре и саме собом, ово није потребно. И ово је најбоље да, у овоме разреду, врши учитељ сам, јер су деца мада па не могу, а може се десити и какав несрећан случај. После одмора. Деца су ушла као што је казано и седе мирно. Учитељ удази и сви устају. Он каже да седну и отпочиње: — Изиђи ти на рачунаљку! — Узми прут! — Донеси десет кугдица! — Шта си урадио? — Врати их! — Иди на место! — Изиђи ти! — Донеси ти двадесет кугдица! — Шта си урадио ? — Врати их! — Иди на место! — Изиђи ти! — Донеси ти Гјшдесет куглица! ИТта си урадио? — Колико је то „тридесет" ? — Врати их! — Иди на место! — Изиђи ти! — Умеш ди ти да донесеш четјЈдесет куглица? — Донеси! — Шта си урадио? — Кодико је то „четрдесет" ? — Врати их! — Иди на место! — Изиђи ти! — Можеш ли ти да донесеш иетдесет? — Донеси! — Шта си урадио? — Колико је то „педесет" ? Врати их! — Иди на место! — Ходи ти! — Можеш ли ти да донесеш шездесет? — Донеси! — Колико си донео? — Колико је то „шездесет" ? — Врати их! — Иди на место! — Ходи ти! — Можеш ли ти да донесеш седам пута по десет? — Донеси! - Колико је то? — Шта је то „седамдесет" ? — Врати их! — Иди на место!— Изиђи ти! — Донеси осам десетица! - Кодико је то? — Шта .је то „осамдесет"? — Врати их! — Иди на место! — Изиђи ти! -- Донеси девет — десет! — Колико си донео? — Шта Је то „деведвсет" ? — Иди на место! — Изиђи ти! — Донеси десет — десет! — Колико си донео? — А знаш ли како се то каже другојаче ? — Шта је то „сто" ? — Иди! —