Prosvetni glasnik

НАУКА П НЛСТАВА

89-

која још нису то.шко деФормисана учењем и васпитавањем, која још нису тако рећи начета успоменом на оно што су прочитала, којајош нису нагрижена жељом да светде, да се истичу изнад других иди да чине други упечатак. Утрошиге и жртвујте вашу умешност да удесите вагае екснериментисање тако да вам чак и дажи буду корисне за ваш рад, удесите све то тако да вас мање интересује садржина одговара но њихов об.шк. Напосдетку, кад будете имади ма каква разлога да посумњате у резултат каквог експериментисања, не потписујте и не убрајајте те резултате, док не назначите да у добијене резултате сумњате и док не наведете разлоге са којих сумњате. Главно је правило сваког рада, сваке методе рада у опште, да се свакипут посумња, у тај рад кад год сигурност, извесност није апсолутна. Ви не можете бити ни посгати сарадници на пољу исихологије ако нисте обдарени довољним духом. Ако ваша експериментисања доводе до непоузданих резултата, морате рећи, што вам је једна од најпречих дужности, да су ти резултати непоуздани. Ма какви били добивени резултати иотребноје да их класиратз: тлј рад кдасирања остаје вам на довршење преко шкодског расиуста. За сваког ђака нашег саставите прегдедну табду, сдику, свега онога што сте на њому поематради и у чем сге са њим експериментиеали: то ће бити ирегдедаоница цедог његовог доскја; ту ће се моћи јасно видети како се у њему комбинују психички едементи. И упоређујући годишње цедуље, годишње премеде свакога од њих, моћи ће се готово, рећи, присуствовати његовом интелектуалном и моралном развијању. С друге стране опет ваља исиоређивати између себе децу истих година исгог темперемента, истих социјалних погодаба: само помоћу оваквих поређења моћи се успети да се дознаду узроци који модификују нсихолошки живот. Немојте мођутим ни за тронутак иомисдити, да ћете само једним. јединим погледом обухватити све ове захтеве. Носматрајте непрекидно, чините експериментисања, градите табеде које их синтетишу, не паштећи се много око закључака који би се могли из свега иосматрања извести. Једино се трудите да цео посао буде што тачнији Усамљени, издвојени посматрадац не може никад доћи до општих закључака. Али, ступите у везу са каквим проФесионадним психодогом,. који се налази у вашој бдизини: евм тога што вас он може посаветовати о томе како треба да радите, моћи ће он још центрадизовати, усредсредити ваш рад и рад ваших другова. ДоКдегод он не буде у вама имао пасивне сараднике, све дотде моћи ће он из експерименгнсања која буде учинио вашом помоћу, вашом сарадњом извући врдо незнатне резудтате. Уједињење проФесионадних радника и радника у школи биће пдодно само тако акз први уместо да другима намећу и натурују досадан и непојмљив рад, буду едаборирали материјал који је својевољно прикупило интелигентно и паметно љубонитство. Само на тај