Prosvetni glasnik

462

игоснЕтни гласник

II Певање 1. О певању у опште „Ко пева, зланемисди" —тако је давно рекла мудрост народна. А она је изведеиа из искуства, из самога живота људског. И доиста, кад певамо искрено и од срца, ми у том тренутку нисмо расположени ни за како „зло". И срце које воли оно што је депо и у царству тонова, душа која воли песму, никад не чине зла дел.а. С тога је и иевање као васпитно средство с правом ушдо у наставни план основне школе. Ми певамо или да веселимо себе или да веселимо другога. У школи да певамо најпре рад овога првога па после рад онога другога. Сва мука дакле, која се опажа докле деца не науче песму, ваља да отпадне. Она треба да се заслади милином саме песме и радошћу што ће се она научити. Песма дражи лепом садржином својом исто тако као и лепим гласом, аријом или мелодијом. Цела је истина, да ми боље уживамо у песми кад разумемо садржину њену, а исто је тако истина, да ми каткад уживамо и у самој арији какве песме, којој не знамо садржине. А ово је доказ, да ми у настави морамо пазити на обоје ово: и на садржину и на арију. А нема смисда процењивати које је важније од овога двога. Много би бидо умесније питање: које пре да дође ? Велика већина методичара данас је за то, да се прво објасни садржина, па онда да се покаже гдас и да се пева. Међутим, има пуно раздога и за обрнут поступак. Прво, он је много нрироднији, јер ми у већини случајева најпре чујемо глас какве пзсме, па онда разабирамо за садржину њену. Друго, у песме и јесте главно оно што слушамо, оно што чујемо, па тек посде долази оно што имамо да знамо. Треће, сваку песму деца треба најпре да заволе, треба да им се она допадне, а то ће пре бити ако им се она депо отиева него ако им се она исприча или објасни. На посдетку како било, нама је само главно, да признамо важност и садржини и гдасу и да признамо умесност и обрнутом постунку у предавању. Може се, дакле, једна песма, било црквена или световна, најпре отпевати, подако и депо, да деца запазе и осете сву депоту гдаса њена, па онда објаснити, исто тако као што се може најпре испричати у нрози па тсле изнети у слику (стиху) и тек опда певати. Можда би се овде могло поставити неко нравило: да дође напред оно, што је где важније и ленше, 2, Наставна грађа Наставним програмом одређене су двојаке песме за овај разред: црквене и народне, световне. Да ди је наставни програм учинио баш најбољи избор при овоме, то је сасвим друга ствар. На послетку ваља