Prosvetni glasnik

518

ПГ0СВЕТ1Ш ГЛАСПИК

да оно све види својии очима, да све осети. Мстодички течо и настава у језику. Хитати с тим посдом није за препоруку. Од тога тренутка, кад дете почпе говорити, наступа друга епоха у његову животу, од 2. до 12. године. 0 н>ој Русо говори у II. књизи свога ЈЕ иила. Гдавно, што мора научити Емид у томе периоду, јесте то, подносити патње и правилно се користити својим ојачалим силама. Ну при васпитању детета не сме сс мислити само о будућем и лриносити на жртву томе неизвесном будућем садашњост. Потребно је допустити детету да буде дете. Волите га, потпомозите његове игре, његове радости. Размишљати с дететом, како препоручује Лок, потнуно Је неумесно. Ваља га водити ка разуму, али не путем расуђивања с њиме. Природа тражи, да деда буду децом, пре но што буду одраели. Изврните тај поредак и ви ћоте добити младе ученике а стару децу. Децу ваља уверавати, али не разлозима разума, већ разлозима Физичке немогућности испунити непаметне жеље; Такве жеље мора васпитач сузбијати физичким препонама. Не казнама, не ауторитетом, већ се силом троба борити са слабостима детета, само ако дође до те борбе. Уопште су таки случајеви ретки и детету у осталом треба оставити потпуну вољу. Треба учинити све, да дете не види рђаве примере, а кад му се деси да види људе са штетним страстима, треба му о тим страсгима говорити као о правим болестима. Јединствени морални наук, који одговара томе узрасту, јесте: не чини никоме зла. Разне моралне проповеди у том добу нису згодне. Није лепо учити децу ни да чине поклоне — кад у њих још нема сопствоне својине. Прелазећи особено на наставу, Русо се изјашњује пре свега против апстракција. Дете може схватити само слику, али не идеју. Ако ли се почне обука детета од наставе у језику, значи да ће се оно учити речима, речима и речима. До 12 — 15 година дете не може, у ствари, изучити никакав други језик осим матерњсг. Чак и ако буде говорило латински и грчки, подједнако ће водити Француски разговор (ако је Француз) само латинским и грчким речима. Немогуће је учити у том узрасту геограФији и историји, стога што Је узрочна всза још непојмљива, и доте ће упамтити само гола имена. Русо је чак против 70га, да се деца гоне да уче читати до 12 година, ма да је Емил, без икакве принуде са стране, научио читати до 10 година. У замену за обичну наставу, треба усрсдсредити сву пажњу на флзичко развиће и на развој посматрања, на развој спољних осећа-ја и чула у опште. Нека дете све измери, изброји, потегли, упореди. Троба развијати иииање и осетљивост руке; треба оштрити вид путем вежбања у мерењу простора, прецртавања с природе, учења очигледне геометрије. За развиће слуха могу сс певати просте мелодије.