Prosvetni glasnik

X Р 0 Н И К А

617

је одвећ потребно не само да виде огдеде на предавањииа, већ да су у стању и да их и сами извргае. Да је и за то потребно вежбање, о томе не може бити спОра. И онда је најбоље, да се тим вежбањима отпочнс рад у Лабораторијн те да се. што боље утврди и знање добивено на предавањима. Кад се после таквога рада у Дабораторији веди Хабер „приступи анадитичком раду, онда се већ располаже извесном кодичипом хемијскога знања и добију се правиднији погдеди, што се не може добити само предавањима и огледима на предавању. У исто доба тада знатно ојача мануелна умепшост, која се добива без заморавајућег напрезања а у душевном расположењу, које се изазива онаквим огдедима, каквима се у Великошколским Лабораторијама Америке започињу Хемијска Вежбања." Даље вели Хабер: ,Ми" (Немци а и у нашоЈ Великој Шкоди био је уобичајен исти немачки систем) „прескачемо тај први део дабораторијскога рада, који се супротно аналитичком, може назвати препаративним радом и место тога у првим експериментадним студијама занимамо почетнике реакцијама и анадизом. Таквим радом одузимамо предавањима потпору, коју би нашда у лабораторијском вежбању и тако се одупиремо природној наклоности младих студената, којо више привлачи веза хемијских појава но методе аналитичких одвајања, и учишшо, да су им анадитичке методе тегобне и непријатне, јер им дајемо да неизвежбаним рукама приступају њиховом изучавању. Кад Немци, супротно методи, која је код њих у опште усвојена, и која је и код нас пренета. тако говоре о методи, које се проФесори Американских Великих Школа држе, онда у тодико више треба и ми да обратимо пажњу на ту методу почетнога хемијскога рада у Лабораторији. И ми већ имамо довољно искуства, како је тешко почетнике одржати, да пре времена не напусте ХемиЈСка Вежбања и како се у ночетку семестра препуна Љбораторија ускоро игчиње празнити. Наставник Хемије на Ведиким Шкодама не може бити равнодушан прома таквим појавама и дужност му је да предузима све што може, те да почетнике задобије за изучавање науке коју заступа. У том погледу без сумње, један је веома важан прилог, метода, која је за почетнике у опште усвојена у Хемијским Дабораторијама Американских Великих Школа. На завршетку Д-р Деко саопштио је у гдавном још и садржину Смитовога Упутства, о коме је реФеровао, истичући значај тога упутства и у гоме што је израђено у новом Физичко-Хемијском правцу, и тиме је овај састанак закључен.