Prosvetni glasnik

НАУКА 11 НАСТАВА

50

ности наћи ће ученик огледало религиозности, патријахалног породичног живота, сгрогога осећаја за испуњавање дужности и поштовања према законима. Керн је такође пријатељ старих језика, који у гимназијској настави трају првепствену улогу, али он захтева и учење модерних језика и природних наука, јер то је савршена потреба, коју настава мора задовољити. Од свију овде споменутих педагога Керн је најбоље схватио своје време. Јер док су се сви остали мање више борили за искључиво учење старих језика и нападали модерни покрет, којим се ишло на то да се у гимназијску наставу увуку и остали модерни језици у друштву са математиком и природним наукама, дотле је Керн разложно исповедао своје напред већ речено педагошко мишљење. А и право је имао! Никако не стоји, да идеализам лежи сакривен само у старим језицима, њима писаној литератури, и од старих народа створеној уметности. То је у најмању руку пустоловна тврдња, инсинуација, која из дана у дан са дневног реда све више и више ишчезава.

ШКОЖЖА ХИГИЈЕНА У БУГАРОКОЈ

За време бављења у Софији , после Ускрса, имао сам прилику, да присуствујем седницама скупа свију бугарских школских лекара. Скупу је председавао г. д-р Шишманов, министар просвете. Програм рада обухватио је двадесет и пет тема, којима је исцрпљена целокуина школска хигијена. Физиономија овога скупа чинила је врло озбиљан утисак. Благодарећи љубазној предусретљивости г. министра Шишманова ја сам добио могућност, да се упознам са организацијом школеко-хигијенских послова у Бугарској. Нешто од свега тога износим читаоцима „Просветнога Гласника", у нади да ће их ствар занимати онолико колико она треба да нас занима. Ире свега ваља ми напоменути: да су Бугари за релативно врло кратко време, од постанка кнежевине, па до сада учинили веома велики напредак на пољу санитетских послова у опште. Организација нпр. њиховог грађанског санитета може бити врло поучна; том организацијом јако је омогућен користан рад око чувања народног здравља и угодног лечења народа. Што је врло ласкаво — Бугари су умели да придобију народ за лечење. И на пољу школске хигијене Бугари раде систематски, а у тОхМ раду неоспорно .је силан утицај самога Министра процосветии гласник, i. књ., 6. св., 1900. 84