Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

0 ШКОЛСКОЈ ХИГИЈЕНИ И ШКОЛСКИМ ЛЕКАРИМА ХИГИЈЕНИЧАРИМА од Д-ра Љубомира Ненадовића

Образовати поједина човека, целе народе, друштво људско уопште значи у свију и свакога ослободити тело и душу од свега што смота њихову нриродну неизвештачену опстанку и напредну развоју, значи у ту сврху набавити и обезбедити сва средства, која су телу и души потребна зарад тог њиховог опстанка и гаког њиховог развоја. Некад је тај задатак припадао породиди. Но развој односа у јавну животу донео је собом, да је породица све мање могла том животу одговарати. Зато се друштво морало постарати за установу, која ће у том послу одменути породицу. Та је установа била јавна школа, којој је према томе главни смер тај, да поверен јој подмладак наставом и васпитањем физично и душевно спреми за извесне СФере живота, или да положи основ за даље његово опште или стручно образовање. Да би школа овом задатку што боље могла одговорити, морао је њен рад обухватити народни подмладак у цело. С тога је свака држава у својем интересу и ради општег добра народног морала устаповити оншту обвезу за полазак јавне школе т. ј. установљено је да у јавну школу морају ићи сва деца, која су телом и душом за то дорасла и способна. Но та општа дужност на полазакјавне школе колико годсједне стране користи толико опет већ само по себи скрива извесне опасности по телесно и душевно здравље школске доце. Па и ако се и у школи без муке сабља но сакова, и ако и ту стицање знања и умења иде упоредо и са жртвама, ипак те жртве морају бити сведене на минпмум, наиме обзиром на телесно здравље деце. Тако из обвезе на полазак школе извире по ову исто така императивна дужност, да у поверене јој омладине образује и тело, да не