Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

43

само дух већ тако исто и тело чува од свака квара, и још да га снажи, увапређује и обезбеђује. Нигде и ни по коју цену не сме се допустити ни трпити, да школа у деде једнострано образује само дух, и да у том раду још претерује на штету Физична здравља омдадине. Така школ.а више шкоди него што користи, јер она подмладак не образује него баш на против ноткопава и обара и омладину и народ. * Кад је дакле изван сваке сумње, да је савремена школа као така власна и још више дужна старати се о телесном здрављу омладине пита се: у којој мери и на који начин и посредством кога треба школа и том својем задатку да задовољи? На ова питања, осим потоњег, одговара непосредно сама школска хигијена, делимиде уз потпору педагогије, као своје помоћнице у начину примене резултата хигијенских истраживања на рад школе као таке. За школску хигијену је у њену раду и основа и водиља од старине позната, искусгвом освештана, али у пракси живота уопште а школе понаособ још увек довољно неуважена изрека: теп§ запа т согроге запо. Хигијена у томе истина од школе не може начинити неку санитетску установу; али исто тако и школа не сме бити ни глува ни слепа према хигијени и њеним захтевима у погледу чувања и усавршавања телесног здравља омладино школске. Према томе школа мора бити и расадник барем основа хигијене, па се доследпо томе у раду својем мора у првом реду она сама клонити свега што здрављу деце квара наноси, и још је дужна све изнаћи и смишљено применити чиме то здравље може појачати и утврдити. У томе школи једини саветник може бити школска хигијена, чија је задаћа овим у језгру утврђена. Све се ово већ одавно увиђало и признавало, па је с тога у понеким државама, те и у нашој Србији, цокушавано овој нрекој потреби задовољити. Али се убрзо уочило, да оно нешто школом прописаних хигијенских нравила, на тако и оно нептто шаблонска привикавања подмлатка у школи, и кад би се то све тачно и стално вршило, никако није могло одговорити потребама, није ни за невољу могло поднети, камо л' да је било доста, а тек све што се могло тражити и морало дати. Још је црње и горе изгледало онде, где није било ни тога, или где је све било и остало на напиру; где прописане наредбе нико није вршио. и гдс је надзор у томо сном мртвим спавао. Овом је неутешном појаву узрок био у томе, што учитељи за тај хигијенски задатак школе нису довољно спремани. То није могло њих теретити, бар не свуда и у првом реду, а најмање искључиво, јер се и та «-према није могла стлћи б^з претходне научне и сгручне основ ;