Prosvetni glasnik

НАУКА II НЛСТАВЛ

489

вом нашег савременог наставног бића. Културнн развитак, историја, не дају се у ланде спутавати, него лагано иду напред по сталном, нопромен .Ђивом природном закону. А ако једанпут збиља пође за руком, да се једним удардем сруши зграда, која је деценијама и столећима до.зиђивана и учвршћивава, она ћо се убрзо иза овог подићи — то нас учи сама историја многим примерима. Јер она зграда није насумдо, ни.је се ћеФом подигла, где је стајала. На против она је била п^^одуках лаганога, свеснога рада људских поколења, а извесна, одређена идеја, под чијим су утица.јем поколења дизала зграду, била је архитекта. Сруши ли се зграда, то још није умро, који ју је створио; он живи и даљо и дејством показује да јежив. Против закона узрочности (Каузалитета) ни у природи, ни у историји људска се сила не моа;е борити, Такво резоновање нека умери и умири све оне, који су по свом позиву позвани или се иначе осећају способни, да решавају питање о преоиТерећењу, јер оно је од недогледне вредности за наш национални живот. .Јер као год што смо сви ми, који узимамо учешћа у културним радовима било му драго које врсте, утицали на развој јавне наставе па смо на тај начин и створили стање, чија је последица преоптерећење омладинскога ума и духа, исто ћемо га тако к моћи и то сами ми, али споразумним и повер.1>ивим радом, и сузбити. Аутор ових редова дубоко је осведочен да од решења питања о преонтерећењу ученика зависи срећа народне омладине, због тога се он као стручњак а иа оснони свога и ђачког и учитељског искуства латио посла, да нађе узрок овога зла, па да онда каже своје мишљење, како га Је могуће сузбити. „Мој стручњачки положај — тако вели писац ових редова др. Лахер — прстом ми показује становиште, које треба да заузмем при решавању овог питања. Оно може само стварно бити. Моја је дужност, да се с једне стране узвисим над свима претеривањима и неправедним подметањима, с друге пак стране да, признам зло, у потпуном његовом обиму, онако како оно у ствари збиља лостоји, ништа да не прећутим и ништа и никога да не штедим. За тим ћу изнети неке предмете, који, ослањајући се на Фундаменат нашега данашњег наставног система, могу корисне плодове донети. Јер предлози, чије остварење претпоставља целокупно уништење нашег данашњег наставног система, ти су предлози неизводљиви, па су дакле и ништавни". Симптоии преопгерећења Сасвим поуздан симитом за то, да је омладина у вишим школама преоптерећена јесте још ни саједне стране неонровргнути Факат, по коме проценат кратковидих у старијим разредима ирогресивно растеА та.ј је Факат најбољи доказ, да ученик иочиње телесно кржљавити