Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

271

•3). Она и иоред тачног схватања, вежба ученика још и у брзом схватању онога, што је иосматрано ; 4). Онаузима своје градиво једино из области ирироде и уметности; и 5). Она тражи да се код ученика развија сиособност расиознавања боја, и да се вежбају у иредстављању бојиних тонова са ириродних тела. * Пошто смо се у главноме упознади са савременом наставом из цртања, вредно је, сада, укратко изложити и садашњу наставу из цртапа у нашим школама. Морамо — на жадост — признати, да у нашим основним, па и средњим шкодама нема готово ни једног наставног предмета, који је тако напуштен и занемарен, као што јетонастава из слободноручног цртања. Важност њену не увиђају и не цене ни они, којима је дужност да о шкоди и њеном уређељу воде рачуна. А да је тако, о томе имамо и сувише доказа. У основним шкодама видећемо, да већина шкодских надзорника — изасданика Министарства Просвете, на годишњим испитима и не прегдедају ученичке радове из цртања, јер сматрају да је то споредан предмет; предмет — коме не треба покдањати никакве пажње. Зато и већина учитеља основних шкода никако и не обрађују овај предмет, нити пак што раде, већ обично час цртања замењују другим предметима. У средњим, пак. шкодама није ништа бод>е. Гдавно је овде да сваки ученик има оцену из цртања, па бидо то петицу иди јединицу — сасвим .је свеједно, ученик инак предази у старијИ разред. У учитељским је шкодама већ мадо друкчије, ади не боље. У њима ученик са сдабом годишњом оценом из цртања, мора да подаже поновни испит и да пдати прописну таксу за то подагање. Ако га сдучајно не подожи, ипак предази у старији разред, јер му то право даје шкодски закон. — Због чега сада ученик и нодаже тај поновни испит? Да ову потребу сдучајно не изазива прописна такса за подагање тог испита иди што друго? — Наддежни нека о овоме мисде! Узгред наномињемо још и то, да сем поменутих шкода, имамо и неке занатдиЈСке школе, у којима се такође учи цртање сдободном руком, ади су ове шкоде — на жалост — само по имену занатдијске, јер им је уређење као и у продужних основних иди бив. наших грађанских шкода. Цртање у овим занатлијским шкодама ио себи треба да стоји на висини и да заузима достојно место међу остадим наставним предметима, ади је оно и овде исте среће као и у остадим шкодама. Да завиримо још и у женске раденичке шкоде, па ћемо и у њнма видети то исто иди, боље рећи, још и горе, јер је тамо овај иредмет