Prosvetni glasnik

НАУКА Ж НАСТАВА

275

У овоме разреду све вежбе у цртању служиле би једино као ирипрема за усавршавање ока и за вежбу руке у слободним иотезима, али без наслона исте и без помоћних линија. 0 сваком предмету, који се буде цртао, водио би се претходно разговор и скретала би се деци иажња на аегов главни облик. Кад би ученици нацртали какав задати предмет, онда би један од њих (бољих) нацртао тај предмет и на школско.ј табли. С-ада би почела коректура цртежа на школској табли од стране ученика, и напослетку, сви би ученици тај предмет још једном цртали по памћењу у својим цртанкама. У старијим, пак, разредима, почевши од III., цртало би се по природи, разно воће, простије цвеће, лептири и бубе, разни. вештачки предмети, као и разне шаре — орнаменти са тканина и других предмета. Још би се вежбали ученици у посматрању перспективних и светлосних појава на телима, као и у перспективном цртању са сенчењем. Сем овога, ученици би се вежбали у бојењу воденим бојама (акварелом), као и у цртању четком без претходног скицирања (силуете). Објашњепе. — Настава би била по потреби: разредна, у групи или индивидуална. При цртању предмета. по природи, прво би се утврдили карактерни знаци тога предмета, разговором и иосматрањем. Затим учитељ би показао ученицима на школској табли како треба тај предмет представити — нацртати. Пошто би учитељ свој цртеж са табле избрисао, онда би почели и ученици да га цртају по природи, пазећи при том на његове карактерне знаке. Еад је цртеж свршен ученици га онда цртају још једном, али не више по природи већ по памћењу. У старијим разредима женске основне школе давало би се ученицима да, што више цртају: лишће, цвеће, дептире, као — и разне шаре — орнаменте са тканина и других предмета У свима разредима строго забранити употребу прегледница, прецртавање са школске табле, као и сва помоћна средства, која би служила ученику у прецртавању; 3). ./1инеарно цртање, — које има задатак да код ученика развија моћ просторног представљања и да га још оспособи за чисте и коректне цртеже, као и да га извежба у употреби: циркли, лењира и пера — изучавало би се у вези са геометријом. Овде би се ученици још упознали и са геометријским цртањем разних простих, нриродних предмета, као и у разумевању разнпх слика у пројекцији; 4). Настави из слободноручног цртања требало би дати достојно место међу осталим наставним предметима и ноклањати му већу пажњу, но што је то до сада чињено; 5). У почетку, ио мох-ућству, што чешће приређивати изложбе ученичких радова из цртања. Вредне ученике, као и истакнутије учитеље у обради овог предмета — награђивати;