Prosvetni glasnik

БЕЛЕШКЕ ИЗ НАУКЕ И ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ

О реформној реалној гимназији у Баварској шше Др. X. Моленар (Мо1епааг) у „Мипсћепег Кеиез1е КаећпсМеп" ово: У првом реду чини нам се важно, да. матерњи језик, природне науке и практичпе предмете (цртање, моделован.е, Физичке и хемиске експерименталне курсове итд.) нагласимо још јаче, него што је то на пример у пруским вишим реалкама, не смејући се угледати на њихову преоптерећеност. То је могућно само скраћивањем наставних часова на четрдесет минута и пребацивањем деле обавезне наставе на ггре подне, што је један хиги.јенски и педагошки захтев, који наравно вреди исто тако и за хуманистичке гимназије. Досадашње наше вршење наставе, по коме се ученнци наши у већином црепуњеним а довољно неироветреним разредпма умно напрежу без прекнда до 120 минута, јесте неумесно, јер се при том умне и телесне снаге наше младе ки траће већином бескорисно. Ми бисмо са рационалнијим наставним плановима и иодеснијом поделом школа могли са мање наставних снага и много мање новчаних средстава у краћем радном времену постићи више ио сада. Колико Је некорисно расипање снаге, локала и новаца, кад. на пример, један мали град има две шесторазредне школе, где цо неки разреди имају маље од десет ученика, док у другим школама због оскудице у наставним снагама један наставннк мора радити са 55 и више ученика. Зар не би за мање и средње градове много боље послужила једна деветоразредна ш :ола (га паралелним одсецима за класичне језике, математику, природне науке и цртање)? Мало ниже износимо скицу једне реФормне реалне гимназије, и ако би се она увела, баварска држава, окрузи и градови имали би о громних уштеда, многи родитељи могли би своју децу три до четири године дуже задржати код себе, н избор нозива био би одложен барем за три године —• а то је корист, која се не може још довољно оценити. Наставни план такве реФормне реалне гимназије 1 могао би од прилике изгледати овако :

1 Он је израђен по угледу северонемачких реФормних гимназија, али ннје никако прост преиис.