Prosvetni glasnik

42

11Р0СВЕТНН ГЛАСНИК

0 овоме постоје различита мишљења. Али на сваки начин за васиитање је најподесније градиво живот Исуса Христа и његова наука, дакде оно гато садржи Нови Завет. Ну, како је хришћанска религија заснована иа јеврејској и без ове се не да потпуно разумети, то ваља узети и најважније ствари и из Старога Завета. Шта ће се узети, којим редом и ком разреду распоредити од овог градива, одлучује Психологија, одлучују културно - историјски ступњеви, јер дечја свест може да усвоји само оно градиво које одговара тој свести. Што васпитаник не може појмити, не може га ни интересовати. Истина је, да се дето у маломе развија као човечанство, тј. појединди у свом личном духовном развитку нролазе кроз исте мене, и иду истим нутем, којим је игпло и образовање целог човечанства. И онда градиво се мора одабирати за васпитање тако, да одговара тим главним културним ступњевима свега човечанства, па и појединаца. Према тим културно-историјским ступњевима децу у почетку интересује породица и иородични живот, за тим народни живот. С тога религијско градиво ваља овако распоредити: У I. и II. разреду религија се не предаје. Те две школске године служе да приуготове ученике за схватање приповедака V онште, за извлачење поука из њих и разумевање, и за понављање и приповедање истих. Еао најподеснију грађу за ово приуготовљавање препоручују бајке и Робинзона, према којима дете показује велико интересовање, јер највише одговарају његовом развитку. У III. разреду узети Стари Завет; У IV. узети Нови Завет; У У. Историју ХришКанства, и У VI. Историју Срнске Цркве са нарочитом пажњом према Србима светитељима, који су били дивни нримери побожности и оданости према српској цркви. Разуме се да се неће узети сва грађа што је пружају извори овога предмета, јер би то било сувише, а и излишно н штетно, јер педагошки захтев: „Мало али темељно!" важи за религијску наставу вшне но и за коју другу. Зато би се у III. р. изоставиле приче о створењу света, о нотопу, Ноју итд., па би се почело са Аврамом; у IV. пак, изосгавиле би се приче о Христовим чудесима, која се не могу научно објаснити. У V. би се разреду избацио Символ вере и друге ствари из катихизиса, пошто се катихизис не сме у основној школи предавати одвојено од остало религијске садржине. У противном, ^авале би се ученицима готове деФиниције, а то из педагошких обзира не сме да буде. У VI. би се разреду имена места и лица, и бројеви штедљиво употребља-