Prosvetni glasnik

48

НРОСВЕТНИ Г.1АСНИК

свака методска јединка у обради мора проћи кроз свих пет ступњева. На иример: анадиза је у млађим разредима дужа, док се у старијим разредима скраћујо и оставља више времена синтези; или на пример: ако је грађа таква да већ има по себи карактер појмова, онда се IV. ступањ — систем — код овог градива састоји више у истраживању унутрашњих веза и одиоса него у стварању нових појмова. За примењивање Формалних стуињева потребно је добро познавање градива коЈе се предаје и темељно познавање психологије. Опште напомене 1 Христову науку не могу разумети мали ученици; зато се она предаје у IV. разреду. Али да би и мади ученици били васпитани у хришћанском духу, треба приређивати шкодске тобожње свечаности. и ту свој деци причати о морално-религијском значају празника или недеље које се та свечаност држи, тумачити им јеванђеље, објашњавати им црквене обреде итд. 2. Појам о Богу треба деца да створе из целокупне религијске наставе; не сме им се о томе, дакле, говорити на засебним часовима. 3. Молитве и друге ствари које се морају на црквено-словенском језику учити на памет, треба прво на српском језику објаснити и непознате речи протумачити, па тек онда утврђивати; оне треба да се предају у вези еа неком религијском садржином. 4. Какве му драго слике у религијској настави не треба употребљавати; ако нема уметничких слика, друге ученицима не треба ни показивати. Слике у уџбеницима нису за препоруку. Најбоље је водити децу у цркву и тамо им показивати шта која од црквених сдика значи. 5. Као и све друго градиво, тако и редигијско, које је обрађено у школи, ако се не поиавља с времена на време, заборавља се. Понављање траје колико допушта ириродни интерес ученика. Дуго је ионављање непријатно и досадно. 6. И на часу веронауке, као и на свима другим часовима, ученици мораЈу говорити јасно и правилно, и 7. Пошто се у религијској настави често помињу важнија места, реке, брда, равнице, где су се извесни догађаји дешавади, то и за овај нредмет треба имати зидну карту. * Сматрао сам за потребно, да уз ова објашњења нружим и једно предавање по Формадним ступњевима. Садржина предавања је из Старога Завета (за III. разред): о Авраму, 1. М. 12, 1.—8.