Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

787

шетае веома су корисни ио васпитањс и фнзичко развиће ученика :за то треба родитељи што чешће да приређују излете и ироходње са својом децом, а то могу чинити ако не других дана а оно бар пра-зницима и недељом. 7 место гимнасгичких и на силу извођених вежбања, која за час или за неколико часопа уморе и ослабе тело, много је боље а но здракље и целисходније научити децу и младеж у ошнте да право седи и право стоји, да нраво иде и правидно дише и да се што више креће у чистом ваздуху. Што више чиста ваздуха дати деци то треба да нам је прва и најпреча брига. А то се добија ндењем кроз чисг ваздух у пољу и у шуми, или играњем и певањем уз весел.о расноложење, што све више креии тело него кад се ради гшшастика. Екскурсије наставннка са ученицима средњих школа су од врло велике користи но саме ученике. по њихово образовање и умно развпјање а тако-исто екскурсије су веома корисне иу физичком па и у моралном и васпитном погледу. Екскурсије су дакле корисне не само за поуку него и за фи.зичко развиће и за васпитање ученика. Иа зато ■екскурзије морају бити и саставнн део наставе н школскога рада, У екскурсијама се пешачи, а нешачењем цел.о тело се креће по чистом ваздуху. Кретањем, деловн тела јачају и постају окретнији, мишићи се развијају и јачају, плућа и срце се креие н снаже, а цело тело јача и постаје нрекаљено нротиву штетна утицаја времена и ветра. Спажна деца радосно подносе тегобе и ненрилике у иутовању, и расположено савлађују препреке, јер осећају да све то буди њихову снагу и самоиоуздање те за то свс то храбро подносе и издр;ке. У екскур-сијама се јаче но у школи развија другарство, једнакосг и равноправност, пажљивост и издржљивоет. Пошто су екскурсије корисне како за саму наставу тако и по ■физичко развиће и ио васпигање ученика, то оида екскурсије треба приређивати иреко целе школске годпне, кад год време допушта, јер Ј екскурсијама се увек има шта видети, сазнати и научити. Проласком кроз поље, прелазом иреко потока и река, промаграњем шуме, пзиласком на хум, пењањем на брдо, и т. д. ученици се могу знатно кори•стити и у почетку саме наставе и прибавити доста ноуке н знања у иосматрању свега онога нгго се на путу у тој екскурсији видело и нознало. Екскурсијама извршеним у ночетку школске године ученицима се олакшава те да лакше и боље схвате доцније предавање на•ставниково. У другој београдској гимназији ириређивао сам кроз иетнаест годнна многе и разноврсне екскурсије како са ученицима из нижих тако исаученнцима из виших разреда. Ишао сам са учоницима једнога разреда у кратке екскурсије које су трајале само два до три часа, други пут су екскурсије трајале цело носле подне, од једнога односно два часа ла до шест или седам часова у вече. А ишао сам са ученицима у екскурсије иросветни гласник , II. књ., 11. св., 1908. 52