Prosvetni glasnik
868
ИРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
С овом етвари у вези је и једна друга врдо важна погодба за усиех па и саму могућност ове наставе, а то је: питање о бдижем уређељу ових кабинета и бдижем изгледу учионице, у којој ће се вршити ова настава. Сад је већ опште примљен захтев да се настава из екснерименталних наука мора вршити у нарочитом простору, нарочито за тај циљ удешеном и смештеном код нових грађевина у приземљу, — да би било што веће могућности за извесне инсталације, без којих не може бити ниједан ваљано уређен физички иди хемијски кабинет. Ови локали, учионице или аудиторије, морају бити засебно за Физику а засебно за хемију иди у најгорем сдучају — и тек кад су оба предмета у рукама истог наставника — могу бити заједно. Они морају имати нарочит обдик, бити довољпо пространи; у њима мора бити постављена веза с варошким водоводом, с варошким гасом; они морају имати електричну струју из централе ако је нма у месту, морају имати терасасто поређана седишта за ученике и уопште бити тако уређене да лружад не само олакшицу за кретање самог наставника већ и могућност за што већу едеганцију у пзвођењу огдеда, који се имају изводити. Оваква учионица иди аудиторија мора бити тесно везана за еам кабинет и, као што то умесно и напомињу поједини писци о овом нредмету, служити само и искључно за ову наставу 20 . Таква учионица не сме бити заузета за шта друго и мора бити остављена наставнику на нотпуно његово раснодагање нарочито стога, да би имао времена скидати и намештати апарате, удешавати собу да буде сува, нроветрена н т. д. И Физичка а још више хемијска учионица морају бити снабдевене извесним непокретним апаратима и ириборима, који су наставнику сваки час од потребе. Такви су н. пр. нарочити сто за експериментовање, капеда за шкодљиве гасове, мех за ваздух, цеви с разводом воде, ормани за реагенције, цеви с разводом гаса, ирибор за замрачивање собе и т. д. Изгдед и уређење једне такве уређене аудиторије дали су: АгепсИ 21 , Непшапи-КићПпц 2 \ ^ешћоМ", Иићагвсћ- 4 и т. д. и данас се у наиредном школском свету покдања особито старање скрупудозном остварењу свих препоручених појединости 25 . Излишно
20 Види ТРеш/ 10Ш Л. Рћу81каНвсће Бетопз^гаИопеп : »Неизосхаван је захтев за Физичку иаставу засебна аудиторија, која не може служити за друге предмете или још највише сме бити употребљена за хемију. Је ди пак хемијска. настава, као што је то у реалкама, већег обима, то се за њу захтева засебна учиоиица с малом лабораторијом уз н>у, и то у толико ире, што она често није у рукама проФесора Физике*. 1. 21 АгепсИ В. 'ЈГесћшк (Ј. Ехрептеп4а1сћеппе. Нашћ. и. ће1рг. 1892. 22 Неитапп-КиМгпд, Ап1ећ. 2. Ехрептеп(лг. Вгаипасћто". 1904. 23 ЖегпћоШ, РћузЈкаИзсће Бетоп81га41опеп. ЕеЈрг. 1881. 24 Х«6аг«сА, Тесћп. (1. сћет18сћ. 1Јп4егпсћ48. Вегћ 1889. 25 Вид. о том н. пр. Вепсћг, ић. (1. НШ'8т1«е1 I (1. рћузјк. ТЈп1егг. и. ић. (Ие рћузјка!. 8сћи1егићип^еп, ап с1. Оћеггеа18сћи1е ги Натћиг^, у. Бг. Р. Ђоћпе ? и т. д.