Prosvetni glasnik
НАУКА П НАСТАВА
873
је дакле на горње питање и кратак и јаеан: кабинети нису потпуни нити близу онако снабдевени, како захтева потреба наставе". 31 Исто тако и скоро у исто доба тврдио је проФесор хемије на ондашњој Великој Школи г. С. .Аозани да се хеиија у нашим гимназијама предаје у обичној соби, а збирке да су непотпуне и неисправне", 32 истичућа и то поред другог једног узрока као главну сметњу неуспеху, који је он запазио у настави из овог предмета у нижим ондашњим средњим школама. Још драстичнију потврду исте мисли дао је и један гимназијски наставник тога предмета у једном Наставниковом чланку из истог доба, 33 указујући такође иа бедно стање и запуштеност ових кабинета. Могло би се мислити да је период од једанаест годипа, у коме је наша средња школа претрпела неколике реФорме, био довољан да се то неиовољно стање измени и да ова насгава добије у овом правцу потпоре, без које је, као што је речено, она и немогућна. На жалост, стање у том иогледу битно није измењено ни данас. И то наше тврђење нимало није неосновано. Добротом управе ПроФесорског друштва и услужношћу појединих директора и наставника наших средњих школа писду ових врста било је могућно прикупити неколико података, који могу дати приближну слику наших кабинета за Физику и хемију и показати да ли смо ми у том погледу и колико одмакли према оном, што смо имали пре више од једне деценије. Ми смо, на име, умолили старешине наших средњих школа да нас известе: колико бројева имају њихови физички и хемијски инвентари, колико је нриближно утрошено за набавку ствари у овим кабинетима, како су они у опште снабдевени, у по колико су соба смештени ови кабинети, постоје ли нарочите учионице за иредавање ових наука и јесу ли уз дотичне кабинете, као и да ли је у овој школској години било каквих набавака. По себи се разуме да би лични и детаљан стручни преглед наших кабинета и онога, што је с њима у вези, могао једино и најбоље одговорити циљу, који смо ми имали на уму. Али према свему, што је раније речено и што су већ и други аутори за друге прњлике истицали, чинило нам се да и овај облик наше анкете може ма и иовршно изнети слику, коју бисмо желели дати. Нашем позиву одазвале су се старешине 11 завода, те смо према њиховим одговорима могли саставити овакав преглед о стању овог питања. (Види табеларни преглед на 874 страни). Поред свега тога, што је многи податак у овом прегледу само приближан, ипак он и сувишс речито казује да наша средња школа стоји с наставним средствима за ове две науке врло рђаво. Ствар добија још драстичнији облик нарочито стога, што су наше средње школе
31 Наставник 1896. 114. 32 Наетавник 1897. год. 331. 33 Наставник 1897. год. »0 неуспеху из хемије у нашим сред. шволама 4 , 482. просветни гласник , II. књ., 12. св., 1908. 58