Prosvetni glasnik
46
| ПРОСВВТНИ ГЛАСНИК
Што се тиче школског намештаја он је релативно гори од школеких зграда. Јер с новим зградама не долази увек и нов шкодски намештај, него се често у нове шкодске зграде уносе старе клупе и другн намештај, да нослуже Још неко време". И тако је намештај шкодски већином лош, а негде и до зла-бога рђав. То је посао слабих мајстора и обнчних дунђера, који ни појма немају о каквим хигијенским захтевима у том нослу. Поред тога, што су седишта и наслони неподесни за седење и писање, још висина седишта готово нигде није удешена према различној ведичини ђака, те се тако једни ђаци у вдупама морају да грче, а другима висе ноге при седењу. И кад се нове клупе поручују, не гдеда се, да се ови недостаци откдоне. У самом Београду се поручују нове клупе без довољно обзира за који су разред и који дечји узраст. Исто се тако не гледа на то, да се кдупе граде према обдику и ведичини учионице, него се кдупе поруче према неком већ познатом моделу, а кад се унесу у учионицу, онда се кдупе са два седишта састављају по две уједно, те изађе од две клупе 4 седишта што је горе него да су уједној дужој кдупи 4 седишта; пролаз између клупа се смањи иди сасвим одузме; пећи дођу бдизу кдупа и т. д. Зато би у будуће требадо још при грађењу плана за учионицу водити више рачуна о том какве ће клупе ту доћи и како ће се оне наместити; а при поручивању клуиа оиет гледати каква је учионица, које дужине кдупе се ту могу згодно наместити ц још не заборавитп никад обзир на узраст ђака те учионице. Подиум нема свака шкода, а где га има, он је само исиод стола учитељева. Нигде се он не пружа и испод табле. Међутим је подиум шиод табле потребнији него исиод стола учитељева. Јер учитељ при предавању обично стоји, те има пред очима све ђаке и кад не стоји на подиуму; а на табди баз подиума ученици из последњих клупа не виде шта се пише. Нарочито кад ђак на табли ради, ни подовина ђака из клупа не могу видети његов рад. А сасвим је друкче кад је табда издигнута на подиуму. Кад пак подиум не стаје скупо, требало би увек да је дужи тако да на њему стоји и табла. А може се при патосању учионице, дуж цеде ширине до предњег зида патос нодићи за 10 — 15 с. м. као подиум, па да на њому буде сто, табда, сдоварица, више њега мапе и др. Табле су у нашим школама само ове на троножним наслонима, које заузимају много места, што је од штете, нарочнто код нас, где су учионице и иначе тескобне. Зато би требало уводити и друге, практичније врсте табада. Има их које не стају скупље од ових, а спретније су п практичније, стоје уза зид, лако се подижу и спуштају и т. д. Нарочито треба уводити т. зв. двојне табле, које стоје уза зид; кад се једна испише, подиже се горе, а друга спусти доде; исписано се не мора