Prosvetni glasnik
ШКОЛСКИ ЛЕХОПИС
65
Зато, као што рекосмо, стадни шк. надзор тражи огромна већина и надзорника и учитеља. Што се тиче тога, какав треба да буде код нас тај стални шк. на.дзор, о том се од надзорника и учитеља истичу ове мисди: Једни су за окружии, други за срески, трећи за обл.асни и срески шк. надзор. Једни мисле да надзорници треба да су сви с вишом педаг. спремом, други траже вишу педаг. спрему само за обласно, а остали могу бити и учитељи. За учитеље једни мисле да је довољно узети старије одличне учитеље, други мисле да није довољно гледати само на године и оцене; једни мисле да учитељима кандидатима за надзорнике треба појачати спрему на каквом краћем курсу, други траже 3—4 год. школовања на универзитету. Но, у опште узев, сви се слажу у том, да надзорник треба да има јачу спрему, нарочито више знања из психологије, педагогије и методике и знање једног живог страног језика. Као задатак сталном школ. надзору једни истичу нотребу више административну, други више инструктивну, трећи обухватају обоје, четврти дају особиту важност одржавању дисциплине, пети додају још и потребу буђења воље код учитеља за разноврсне иослове и ван школе и т. д. А од свију ових мишљења које би било најбољеР — По нашем мишљењу, овако како је, ни једно засебно није аотиуно ни добро, него се тек из свију може саставити једно, иа и њему треба још нешто додати, и тек Ке онда бити иотиуно и онако како треба нашим народним гиколама. Шта је у ком мишљењу погрешно, шта недостаје и шта још треба додати о том се мора опширније говорити, него што има места у овом прегледу. Зато ћемо то разложити у засебном чланку. Овде само номињемо: да но иреддозима поменутим и по ономе што је у Д1росв. Гдаснику" (св. за септ. и окт. 1908.) изнето као мишљење комисије, ти нови стални надзорници донели би нашим школама и учитељима оно што ови више-мање већ имају; а иразних руку би дошли у иомоК онде, где ничега нема и где се од њих све очекује. Јесте велика, прека и хитна нотреба да се школе доведу у ред односно издржавања и уредног похађања, јесте потреба да се контродише рад учитеља и др.; али има још нешто што стални надзорници треба и морају донети школама и учитељима, а за шта неће имати спреме надзорници ни по једном од поменутих предлога. Немају то ни они за које се држи да већ имају спреме за обласне шк. надзорнике са онако великом платом и положајем. И њиховој спреми као и спреми других којиће бити кандидати за сталне надзорнике треба још нешто додати. Додатак тај није велики, али је тако важан, да без њега не треба никога узети за сталног школског надзорника. А у свима до просветни гдасник I. књ.. 1. св., 1909. 5