Prosvetni glasnik
64
НРОСВЕТНИ ГЛАОНИК
У извештајима ове и ,прошл.е године сви шк. надзорници, који •су се дотицали овог питања, траже сталан надзор. То једино, веле они, мо;ке спасти шкоде од ове анархије, која данас влада у погледу издржавања и похођења школа. Један се само надзорник изјаснио за еадањи надзор: он вели: „Овако се за кратко време обиђе новећи број школа. па се добије деп преглед и појам о свему". Дакле, види се како је и задовољи се радозналост ревизорова; а колико од тога има корнсти школа и просвета у опште, о том овај као да није ни мислио. (Они, пак, који у извештајима ништа по овом питању нису рекли, свакако су то учинили из раздога наиред поменутих). Учитељи и поеебице нред надзорницима и на учитељским конФеренцијама у огромној већини су се изјаениди такође за стадан шк. надзор. Управо је редак учитељ који није за то. 1 1Та и од ових биће да су већина противни враћању сталног надзора зато, што су нређе викали на тај надзор, па им је сад незгодно признати забдуду своју, иди баш хоће јогунасто да одрже сво.је мишљење и кад у души виде да је ногрешно. Има и таквих учитеља, који наводе за раздог против стадног надзора и то, што стадни надзор може тиранисати учитеље, ограничавати им сдободу рада и т. под. Али код ових слободно се можемо запитати: да ли се они одиста боје ограничввања слободе рада, или слободе нерада , сдободе правиднога рада, иди рада неправиднога, самовољнога ? Исправан се радник не боји контроле; .још му је мидо, да му ко год рад види и да проговори коју реч с човеком, који се у истом послу разуме. Надзорничке самовоље и тираније није ни пре било голико кодико се говорило; а данас, у добу већих сдобода, тога још мање може бити. Но баш и да буде понегде и понешто од тога, онет ће то бити дадеко мање од данашње самовоље општин. председника, кметова и писара. Љкше је сносити вољу једног шкодованог и себи б-шжег човека, него еамовољу - каквог полуписменог иди неписменог кмета. То је у ногледу према учитељима; а ваља знати, да на чрво место Ј ,олази интерес школе. Јер учитељи су ради школе, а не шкоде ради учитеља. А интереси школе, ових наших и у оваком стању, императивно надажу: да се стадан шк. надзор установи што пре. То је потребно баш и кад бн тиме што год учитељи биди оштећени; а они, као што се види, не само да не ће бити оштећени, него ће и њима бити много поможено.
1 Највећи је изузетак цоказао Шабац, где .је са 20 нротив 13 уовојен садааи, јунски надзор, с том само изменом, да се оцепе учитељпма бележе у ирисуству свнх учитеља. — Дакде све је како треба, само још да се јаче осигурају — оцене учнтељске!! И надзору је гдавно да учитељнма оцене бедежи!