Prosvetni glasnik

НАУКА П НАСТАВА

1029

Шведска, Немачка и Аустрија, Швајцарска и Италија). У сваки од ових реона требало би иослати ио двојицу или тројицу зато, да би боље све ироучиди: што једном не падне у очи, да заиази други. Они би путовали негде заједно, негде одвојено, а редовно би се дописивали. И са остадима који су 'у другим земљама опи би одржавали преписку (непосредно иди преко наших посланстава и консулата). У том дописивању они би извештавали једни друге о том, шта је који видео и проучио, те тиме једни другима скретали пажњу, да исто и слично проуче у свом реону. Пре одласка они би под председништвом министра просвете држали неколико седница на којима би утврдили извесан план онога шта на страни треба да проуче и виде; а разуме се, да би после на самом месту проучили и дуго, што тамо нађу, а што све одавде не могу знати где шта иостоји. По повратку они би опет држали више састанака на којима би изнели шта је који где видео и проучио и онда би из тога, што су они видели и проучили на страни и што нађу да је добро и за нас корисно, а према овоме што ми имамо и што нама треба, саставили један план онога шта и како код нас треба радити, шта мењати и шта ново уводити. Том приликом би се утврдило не само како треба увести сталан шк. надзор, него и какве друге реформе треба учинити у нашим народним школама. И тек после овако проучених народних школа на страни треба радити измене. садањег закона и наставног програма. После овога ови би се људи поставили за школске надзорнике и ставило би им се у дужност, да аредложене реформе уведу у живот. Двојица или тројица њих, који буду најбољи, узели би се за земаљске шк. надзорнике, а остали за окружне. А који су од њих најбољи и за земаљске надзорнике заслужни, то би се видело на оним седницама пред министром, а по ономе шта је и како који на страни, проучио, шта је собом донео, каке погледе на све има и т. д. Они би управо ту, пред министром и друговима својим положити испит изношењем шта је који проучио и казујући погдеде своје. (А могло би се чак и каквим тајним гласањем ту извршити избор кандидата за земаљске шк. надзорнике.) Овоме нашем предлогу може се ставити примедба (и ставили су је већ неки), да би се на овај начин већ унапред ови људи привилсгисали за школске надзорнике, не би им било конкурената и т. д. Но, на то ми одговарамо: А зар је то зло? И докле ћемо ми гледати како је сваки спреман за сваки посао, где може добити већу плату? Пре шиљања на страну треба пазити кога треба изабрати; а кад се