Prosvetni glasnik

11)32

11Р0СВЕТНИ ГЛАСНИК

6. Ђачке књижниде, књижнице и читаонице за народ (сгварање и руковање њима), предавања за родитеље и народ, која се чине у школи и у вези са шко.«)м. 7. Разне установе и друштва за ђаке и учитеље, као: дечје штедионице, разни фондови , учитељска друштва за усавршавање и међусобно помагање и разни спортови учитељски и ђачки. 8. Књижевност шкодска, дечја, педагошка или учитељска; разноврсне др. потребе школске, ђачке и учитељске. 9. Учитељске школе, учитељски испити и курсеви који се приређују за даље усавршавање учитеља. 10. Уређење и практички рад шк. надзорника, школских одбора и др шк. власти, веза школа са општинама, срезовима, окрузима и државом. Све ово треба ови изасланици да виде и проуче нешто ради уношења из.чена у наш закон и програм, а још више ради тога, да они посде могу и да умеју код нас такве корисне установе покретати и упућивати друге, да раде у онаком обиму и с онаком вештином, како се то већ ради код других народа. А после овог детаљног побрајања шта све има да се проучи на страни и у чем треба да се разумеју шк. надзорници, ми мислимо да се јасно види, да је непотпуно схватана и до сад истицана она „довољна спрема* и „виша педагошка спрема". Тако исто се види, да код нас није познато не само уређење сталног надзора него и многе друге ствари које се тичу народних школа, и да би добре реФорме народних школа могла да изради тек комисија од људи који су школе и др. просветне установе овако видели и на самом месту проучили, а не само о њима чули или читали, и који су то проучили не само код Немаца него и код других народа. А досадањи рад разних комисија, састављених од људи који за многе ствари нису знали, или су о њима тек нешто чули или читали, а нису их видели ни на делу ироучили, доносио нам је новине неподесне и нсизводљиве и стварао код нас оно ружно одупирање нечему, што је цео свет нримио као добро. „Није то за нас и наше прилике" чује се сваки час, кад се с нечим наседне и ако то можда јесте било за нас, само га ми нисмо разумели и умели урадити; а ово је опет долазило отуда, што они, који су те новине са стране иреносили, нису их ни сами довољно знали, него су о том само нешто чули, или где год прочитали. А сви паметни људи, данас кад оваке реФОрме хоће да изводе, поред оног што чују и прочитају, оду и да виде вако се ради на делу. Те, толико потрзане „наше прилике и потребе" само на овај начин биле би схваћене како треба и задовољене како треба. А мисао, коју овде ми заступамо, није наша, оригинална и није нова. Цео културни свет усавршава све гране свог живота проучавањем шта су други