Prosvetni glasnik

НАУКА Ц ПАСТАВА

283

ство, уништити драж. Због тога ми не можемо довољно препоручити да се, пре но гато се иристуип једној песми, припремн за њу дух ученио ранијим посвећивањем у ствар, једном врстом практичне лекције где би проФесор уметнуо речи које би могле створити какву тегакоћу. Је ли реч на пример о 1,оге1ег Хајнеовој, ми ћемо пре чптава те несме казати један овакав увод: Зтзсћеп ЈЗгпдеп ипЛ ВасЈшгасћ јИеззГ с1ег ВЛет гтзсћеп Тгокеп ј ГеГзеп; аисЋ. гт 8(готе зеЊз1 Иедеп дгоз.че 1"е1зепггј'('е, Лге (пгЛге бсћгј^аћН зећг деЈаћгИећ зт<1. Ат гесМеп ЈЈ^ег ег1геМ згсћ ет ЈВегд, Лег Воге1егСе1зеп депапп1. Аи( <Лет Сггрј'е1 Лгезез Вегдез, зо егзаћИ ет Магсћеп опег егпе 8аде, зоП ете зсћбпе, гоипИегЂаге Јнпдјгаи зИгеп, Лге 1*оге1ег, Лге пигсћ сИс ВгеАег, и>е1сће зге чтд1, Лге бсћгјУег зо ЂеваиЂеН, сГазз сИезеЉеп тсШ аи{слге ЈРе1зепгг1ј'е асМеп гтЛ пиг Мпаирпасћ гћг зсћаиеп; ипЛ зо дезсМеМ ез, Аазз бсМј^ег ипЛ Каћп ^оп с!еп ТУеЕеп уегсМипдеп гоег&еп. Остају неколико расутих израза, као (ипкеГп, ЂШиеп, О-есћтете, Катт, Шттеп, ез 1соттГ тгг тсМ аиз Лет 8тп, које ће проФесор моћи лако уметнути у разговор у току ранијих лекција. Кад је текст тако спремљен, и ђаци постављени у тражено духовно расположење, нека наставник прочита целу песму с потребном разноликошћу израза и интонације; ирибрана нажња његових младих слушалаца доказаће му да јо директна метода, боље него безбожан постуиак дословног превода, у стању да учини да се осете литерарне лепоте. В. Чување речи у памети. Оскудица у простору не допушта нам да се дуго задржавамо на овом питању. Сноменимо само да је наш главни метод при тумачењу и учењу пример; пример ће нам служити и да сачувамо речи у памети. Свака нова научена реч биће уписана у једну свеску; али свеска је хербариум где је реч, одвојена од жилица и корена који су је спајали за текст, у опасности да се сасуши. Због тога ћемо се ми побринути да се често враћамо на ту листу речн да бисмо нагомилали земље око њих и оживели их. Та земља, то су нримери. Ево на пример речи Ђешип&егп. Пошто смо подсетили на Фразу где се реч нашла, ми ћемо позвати Једног или више ученика да одговоре на ово питање; ТУекће Ђтс1е ЂешипАегз^ &и ? (егпеп зсћопеп ЗоппепиМегдапд, егп зсћбпез О-етаШе, ет зсћбпез О-есИсМ). Ако је ту реч згсћ апзГгепдеп, ми ћемо поставити оваква питања: 1п гое1сћеп РаПеп тизз( с1и Легпе КбгрегкгајЧ апзГгепдеп? 1п теЈсћеп пегпе (хегзГезкгаЏе? Па&1 с!и сИсћ апзГгепдеп тпззеп ит пете 1иеШгоп ги 1етеп?