Prosvetni glasnik
1144
НРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
запад? Измођу којих је степена северо-иеток, северо-запад, југо-исток г југо-запад ? Реаетиција целог одељка о странама света. После тога нека наставник укратко понови све што има да се каже о странама света. Најбоље је онако, како је изложено у ,3емл.и" за I разред нод насдовом Стране света на страни 6. и 7. (В. шесто , издање!).
ПСИХОЛОГИЈА ЖИВОТИЊА Проф. др. А. Форел
111та .је психологија или наука о души? Ми је непосредно познајемо само на себи самима, у нашем опажаљу, мишљењу, осећању и оноаг што хоћемо, то ће рећи, у нашој свести. Ја сам свестан свега „ја" » спољнога света, који опажам, видим, чујем, миришем, кушам, пипам својим чулима. Ова нојава, да будемо свесни неког виђеног предела, неког Оола, неке мисли, неког сећања, неке оддуке вољине, назива се интроепекцијом или самоогледањем душе. Она чшш предмет психологије. Ну ми смо иомоћу својих покрета у непрекидној узајмици са другим живим бићима, нарочито са л>удима. Нарочито једна врста крстања, говор, језик допушта нам да производњом сложених гласова или слова конвенциоиадно обележавамо наша осећања, мисли, опажања и да их тим путем саопштавамо нашим ближњима, који се служе истил ЗНацима. Наравно да .је врло отежано иознавање психологије других људи услед лагања, претварања и неспоразума. Ну ми узимамо да други људи појимају речи онако, како и ми сами. Најзад докучујемо често пута мишљење других људи из њихових дела боље него ли из њихових речи; ми то нагађамо и код људи, који говоре страним језиком; а то исго чинимо и према животињама. Једном речи: свака психологија г која није моја, упоредна је, и то како у. погледу других људи, тако и односно животиња. Она се пе опажа непосредно као у мене, већ се посредним путем докучи. Отуда издази да имамо пуно право да говоримо о животињској психологији. Ми је дознајемо, као и психологију наших ближњих, као и свеколику науку, посредно, помоћу т. зв. закључка по анадогији. Истина је да нам душа других људи стоји много бдиже него ди душа животињска. Ну најнижи дивљаци, као Веде на Цејлону и нлеме Ака на Конгу, ипак мисле много друкчије, много простије и примитивније него ди ми, те су неспособни да усвоје нашу културу и наш начин мишљења. И код нас самих је доста различита психологија не~