Prosvetni glasnik

прдкази и оцене

329

Често се чује ириговор, да треба подвојеност мушког и женског образовање задржати или на новој основи нодићи, јер би жена требало да створи своје културне вредности, али тај приговор говори баш на против. Противници специФичкога женског образовава поричу и то, да се ово образовање, које је човек створио за себе, може у његовој целокупности означити као специФички мушко, већ мисле, да оно мора бити н његово, и ако носи на себи мушке црте, и то из двојаког разлога. Најпре што је оно нрпнрема за позиве. Има и таквих, који неће да воде рачуна о 9 1 / 2 милиона жена, које раде у разним позивима. А друго, баш ако п зато што жена треба да створи своје културне вредности, она мора у себи примити и мушке црте наше културе, да би јој тек на њима било свесно, шта она има своје да даде. У колико је реч о правој подели рада између човека и жене, она је органска. само онда, кад ова може свој део изабрати из владања над целином и свесне оцене своје снаге у односу према целини. А за школу ово све уопште не долази у питање, чак нн за университет. Овде ваља само створити опште основице и избегавати једностраности. Што нам се каже, вели г-ђа Л., да је боље, да идемо својим лепим путовима, уместо што примамо и тешке недостатке мушке наставе, можемо роћи: те ваше лепе путове ми тражимо већ 50 година под вођством немачках иедагога женских школа, иа је боље иримити п тешке недостатко мушких школа, па онда гледати, да их заједнички реФормишемо. Напослетку, чује се, да сво ово може бити и добро за жену, која се лаћа неког иозива, али шта ће са овим системом образовања бити од немачке домаћице? Да. не улазимо дубље у разлагања г-ђице Лангеове, истичемо из њих ово. Прошло је време, кад је на дсмаћицу гледано као на неко мистичко биће. И ако можда много што ишчезне од њеног школског змања, ипак ће јој остати моралне и интелектуалне снаге, са којом се људи и прилике схватају и стварају. И ова ваљано образована жена мора имати сем тога и ваљано стручно образовање, које ју оспособљава, да са стварним разумевањем узме у своје руке кућанство и васпитање деце. Овај део специфично женског образовања доиста се не може изоставити ни заменити. У простијим временима могла су се потребна знања добити и у кући. Мати је сматрала као по себи разумљиво, што је кћери дала знањо и умење, које јој је потребно за вен специФично женски позив. Али — пзузимајући можда мале градове и здраве нрплике средњега сталежа — то је за сада канда прошло. Узрок је јасан: економски преображај и привредни живот женин. У томе је поред имагинарне и стварна опасност за специФпчки женски нозив. И људн полагано признају, да за васнитање деце интелектуална невиност нцје потребна особина матере, да многострано образовање и оштро интелектуално школовање њој дају знатну провагу над женом, која није образована. Али што они не признају, а што не увиђа ни по нека домаћица из старе школе, то је могућност, да се ваљано интелектуално школовање или чак и научно образовање уједини са домаћичком ваљаношћу. Томе су криве унеколико и саме научно образоване жене, уголико оне свој интелект држе за сувпше добар, да би га могле употребити на домаћички посао. А и дечја болест. Али с временом ће оне извесно увидети потребу темељнога владања над домаћичком области, да би се тиме сачувале од ропства својој куварици и да би и као домаћица и матп обезбедиле себи могућност неговања својих духовних пнтереса. Али се врло мало ра.ди на узднзању темељнијега домаћичког образовања. ГОто се у школама чини. изгубљен је труд. Кад би требало урадити