Prosvetni glasnik

службени део

217

случај петогодншњег школовања радили би једне године разреди I, II и V а друге II и IV.] 8. Коју битну пзмену ваља учпнитп у с.адашњем начину издржавања и поднзања школа? 9. Колико да траје школска годнна и у које време? Смели се, без велике штете по наставу, увећати летњи распуст у сеоским школама п у које би доба то било? 10. Имате ли шта ново да предложите у иогледу спреме, права и дужности наставника? 11. У недостатку учитеља могу ли се учитељпце постављати и у више разреде мушких и мешовитих школа? 12. Је ли целисходно да се у школама и даље задрже учитељице удате за неучитеље? Је лп корисно да се у недостатку учитеља и учитељица н даље постављају заступници који немају учитељску спрему? Учитељи неготинског и крајинског среза округа крајинског одговорилп су на ннтање: иод 1. Задатак је народне школе да наставом васиита и образује народни подмладак у духовном и физичком погледу, те да га тим спреми за свесне чланове друштва: да ширењем писменостн и другог корпсног знања просвети народ. У народној школи треба да се уче ови наставни иредмети: 1. Матерњи језпк са основима савремене књижевности. 2. Српска историја (обрада само важнијих догађаја у вези с културом ондашњег п садашњег доба). У везп с псторијом стварати идеју југословенске заједнице. 3. Земљопис (упознаваае с домовином п отаџбнном, а ио том и са свнма српским земљама). 4. Настава из религије (само оно градиво, које се слаже са науком н што има моралну тенденцпју -- ирнче Христове с тумачењем значења н применом на обичан живот). 5. Рачун са примењеном геометријом у практичном животу. 6. Јестаственица с основима иривредне економпје п домаћег газдинства. 7. Хигијена — нрактичне поуке нз науке о чувању здравља. 8. Вештине: а) цртање; б) лепо писање; в) иевање; г) гимнастика — телесно вежбање и дечје игре. под 2. Школовање треба да траје шест година обавезно п за женску и за мушку децу. Деца треба да полазе у школу но навршетку седме године по селима, а по навршетку шесте године по градовима. под 3. Основне школе треба да су нодједнако уређене с погледом на разлику природе мушког и женскога пола — треба у том погледу ирименпти п известп потпуну коедукацију полова — а различно с погледом на разлике прилика у градовима и селима, а нарочито треба уредити утраквистичке школе где год их има. под 4. У градским и сеоскнм школама удеснтн наставни програм према градским и сеоским приликама и потребама. под 5. У варошпма треба I разред да је забавиште са стручном забавиљом, а у селима да I разред (нринравни) има карактер забавишта. Остале су тстанове корисне п веома нотребне и могле бн се известп, кад би надлежни боље водилп бригу о издржавању и уређењу основних школа. У селима са удаљеном школом наредити установу ђачких склоништа и трпеза.