Prosvetni glasnik

ШКОЛСКО КРЕТАЉЕ

303

десет годпна јако порастао. Број учених књига је се повекао од 150.000 у години 1878. на 320.000 у 1902/3 и на 1,001.000 у годинн 1907/8. Дечј а забавишта. су у великом броју. Основне школе у Јапану су потпуно педагошки уређене. Године 1904. било је 27.000 школа. Годину дана пре посећивало је школу 96'6°/ 0 мушке и 89*6% женске деце. Пре 23 године бно .је број ученнка 57*6°/ 0 мушких и 23'Б 0 /,, женскнх. Дакле учињен је велики напредак! Да народ одавно зна да је школа од користи показује изрека: „родптељи су ме родили. а учитељ ме је начннио човеком". У јапанске модерне школе су узети многи елементи старог времена, нарочито морални погледи ритерског времена. Стално вреди за основу јапанског морала бушидо. На изложби у Лондону је било много слика, које бушидо плуструју. Ту су у слицп лредстављене врлине, које Јапанцп високо цене. Сваки Евролљанин ће свесрдно одобрити очшледно иредстављање наставе у мора.лу аомоћу слик з што је и на изложби показано. Срећна је то мисао, да се очигледност, која је јако примењена у јапанским школама, употреби и за то, да се настава у моралу ожнвн и појача њен утицај. На децу слике јако утичу и она много мање заборављају оно што виде од онога што пм се речима каже. Од априла 1904. године оиробано је у многим школама да се настава у моралу сликама помогне, а како је се показао одличан утицај на васпитање, то је Министарство просвете наредило да се уведу слике за наставу у моралу по свима школама. Да би се у слпци нредставила вредноК а на изложби налазимо илустровану причу о Зецу и Корњачи. Ту је зец, који зна да ће својпм брзим ногама увек пре стићи, дошао на по пута, легао и заспао. Корњача опет својим кратким п неспретним ногама иде споро, али непрекидно и пре зеца долази до мете. Иозната нрича о детету, које хоће да заплаши сељане и лаже да иде вук и коме нико не верује кад вук заиста долази, такође је у слици представљена. Шта дете дугује родитељима такође показује слика: дечак лежи болестан а родитељи га негују. Друга слпка показује шта раде услужна деца. Слепац иде кроз село са штапом и таман да загази у бару, једно се дете издваја из друштва, прплазп и води га на суву стазу. Једна слика показује како је дете разбило лоптом нрозор, а родитељп га упућтју да пде и да моли за оироштај. Не само вредноћа, услужност, захвалност и истинитост су представљсне у слици, него н учтивост. Слика показује како долази странац у село. Трп се детета играју на путу; најстарија девојчица прилази странцу и учтиво се клања. Исто тако слика показује како је дете ухватило ласту и донело кући. На напомену старијег брата да је суров онај, којп узима тицама слободу, пушта дете тицу. На јапанским сликама се види да старија браћа сестре имају као саветницп велики утицај на млађе. То је педагошки врло оправдано, пошто млађа деца често боље слушају оно што говоре с-тарија браћа и сестре, него чему их уч:е родитељи и учитељи. Љубав ирема отаџбини и храброст у рату су ис.то тако на сликама приказани. На једној се слици види како храбри трубач, смртно рањен, свира на јуриш и — издише!