Prosvetni glasnik

934

ИРООВЕТНИ ГЛАСНИК

сматра (као што треба да буде) да физичко васпитање ириуготовљава и условљава сва друга. Изнад механичких закона покрета, и биолошких закона пораста, он ће тражити велике приндине који управљају културом интелигенције и Формације воље. Како су ови принципи скопчапи, везани с његовим принципима, наставник Физичког Васпитања директно партиципира у интедектуадном и моралном васпитању. Како треба да схвати овај део свога рада? Уобичајен иди вољан, сваки покрет има два дица: једно, епољашње, јесте физиолошки механизам; д ])уго, унутрашње према ономе које се креће, јесте она страна којом сви напш актови зависе од менталних операција на којима се редом огдедају. Постава од спољашњега с којим чини целину, ово унутрашње лице простире се по целој индивидуи и на тај начин директно дејствује на њезино опште развиће; тога ради наставник гимнастике и треба да га познаје, тј. изворе, последице и узроке у покретима којима учп ученике. Своју акцију треба да прошири и на ово унутрашње лице, а како ће то учинити опет, ако буде само изучавао спољашњу страну покрета које тражидасе извршују? Својом спољашњошћу гимнастичка вежбања нису ништа друго до премештај сегмената тела, што је лако показати: у унутрашњости детета које их извршује они су еманације активности, продукат његове интелигенције и његове воље, везани, као и сваки акат његове личности, за сами центар. Аутоматизам је а није физичко васпитање у педагошком смислу речи ако се ограничимо да покажемо ученицима спољашњи обим покрета; тим их учимо само да их и они ироизводе и ништа више. Физичко васпитање тачно почиње оног момента када наставник учини свога ученпка способним не само да произведе покрете које му је показао, већ и да види унутра у самом себи, каквим их механизмом и каквим мишићним комбинацијама ироизводи и како ће моћи убудуће применити овај механизам за друге покрете и извести редом и друге мишићне комбинације. У том моменту, извршени акт прсмаша научено вежбање: ученик схвата што је било тамно у њему и прелази од иознатог непознатом. Ово откриће нове земље јесте јединствени знак правог васиитања. Мишићпо вежбање које се тражи од ученика може се тада сравнити са алгебарским проблемима који нам откривају Формузе чи.ја се примена може генерадисати; дете ће се тим моћи послужити да разреши масу других мишићних проблема. У томе дежи одлучан прогрес пошто је међутим истина да се васпитање тачно састоји у томе да учини дете снособним да пређе својим силама оно, чем га је учитељ учио. Али како да нривуче свога ученика да пређе ово тешко место ако наставник није умео да проучи у себи, и размишљањом о себи, ово унутрашње лице наших актова, ову менталну организацију наших